Kárpátbusz

Kárpátbusz

Nem lett nagykorú a volános helyijárat Balatonfűzfőn

2025. június 20. - Dr.V.ker.

Bár aláírásokat is gyűjtöttek az intézkedés ellen, 2025 júniusában megszűnt a balatonfűzfői helyijárat. Vagyis talán pontosabb azt írni, hogy szeptembertől szűnik meg, tanítási szünetben egyébként sem közlekedett - az utolsó járat június 20-án ment el, a helyi önkormányzat pedig június 30-ával mondta fel a Volánnal kötött szerződést.

Nem mondanám, hogy sok vizet zavart a balatonfűzfői helyijárat. Elsősorban a település iskolásai használták, de manapság ugye minden lurkót SUV-val hordanak iskolába akár pár száz méterre is, így feltehetőleg nem voltak kitömve a buszok - azaz a busz, egyetlen jármű szolgálta ki a város helyi közlekedését. Ennek ellenére vannak, akik nem örülnek, közel 300 aláírást sikerült összegyűjteni annak érdekében, hogy valamilyen formában maradjon helyijárat a városban.

p1100676.JPG

LJS-054 a fűzfői helyijárat utolsó napján Fűzfőgyártelepen, az Irinyi utca sarkán.

Sajnos nem találtam meg Balatonfűzfő helyi buszjáratának történetét, a volános korszak előzményeit nem ismerem. Ami biztos, hogy 2007-ban nyerte el a Bakony Volán a balatonfűzfői helyijárat üzemeltetését, később pedig az ÉNYKK, a Volánbusz, majd a MÁV is megörökölte ezt a szolgáltatást, egészen 2025 júniusáig. A menetrend sokat nem változott, igaz, 2012-nél régebbi adatot nem találtam. Akkor eggyel több indulás volt reggel (már 6:25-kor is volt egy nagyobb kör), ezt leszámítva szinte percre pontosan ugyanazzal a menetrenddel szűnik meg a szolgáltatás, mint amivel már 2012-ben is létezett. A város minden részét érintő, különböző útvonalakon bejárt körök egy-egy járatszámot viseltek a 2-estől a 6-osig, azt csak feltételezem, hogy korábban volt 1-es is - tán épp az szűnt meg.

Az Index fórum hozzászólásai alapján kezdetben Ikarus 256-os és 260-as buszok közlekedtek Fűzfőn, feltehetőleg ezek a várpalotai üzemegység akkori tartalékai lehettek. Eleinte egy Mercedes Sprinter, később pedig az egyik Solina City lett a fűzfői kocsi, mindvégig Várpalotáról kiadva. A koronavírus-járvány alatt 2020-ban és 2021-ben is pár hónapra felfüggesztésre került a járat, amíg az iskolások távoktatásban részesültek.

A 17-18 év alatt a legtöbbet az LJS-054 rendszámot viselő Solina pendlizett Balatonfűzfőn, az utóbbi években napi öt járatot teljesítve, bejárva a város minden részét Tobruktól Mámatetőig, minden esetben a helyi általános iskolát is érintve. Itt-ott kisebb utcákban is kavargott a fűzfői helyijárat, érdekes lehetett a 256-osok kavargása Mámatetőn. Sajnálom, hogy nem fotóztam egyszer sem a Solinát vizsga (vagy javítás) miatt pótló egyéb buszokat, kíváncsi lennék, mik fordulhattak meg ezen a fontos fordán (E94 és C56 biztosan, a fórumon találni képet) - bár, ha az LJS-054 nyáron vizsgázott, akkor olyan sokat nem biztos, hogy kellett helyettesíteni. 

Amennyire tudom, az LJS-054 az első hónapjait leszámítva máshol nem közlekedett, legalább 13-14 éve fűzfői kocsi. Ennek tükrében érdekes kérdés, mi lesz a jármű további sorsa: feltehetőleg selejtezik, hiszen típustársaiból nem sok maradt már az országban. Másrészről viszont ez lehet a leginkább megkímélt példány, a napi futásteljesítménye alig pár tucat kilométer volt, még a várpalotai rezsimenetekkel együtt sem tett meg óriási távot, de amúgy hétvégente/esténként gyakran Fűzfőgyártelepen aludt, nem járt be minden nap a telepre. Ha lengyel buszbarát lennék feneketlen pénzzel, megvenném és elraknám! Magyarországon azonban az Autosan Solina nem egy jelentős szereplője a tömegközlekedésnek, Veszprém megyében 8, Baranyában négy tartozott a Volánok állományába, Komló, Pápa és Várpalota (és ezen városok környéke, így például Balatonfűzfő, ugye) útjait koptatták ezek a lengyel csodák. A poszt írásakor az LJS-054 mellett még két példány van állományban, egy Zirc, egy Várpalota-Berhida-Balatonfőkajár térségében szolgál.

Nem mondom, hogy nagy gyűjtemény, de érkezzen pár fotó a fűzfői helyijáratról, a végén egy képpel az utolsó napról:

ljs-054_2013.jpg

Az első képem erről a buszról és a járatról is 2013 őszén, kis oszlopárnyékkal, de ami fontosabb, Bakony Volán logóval.

ljs-054_2019.jpg

Itt már ÉNYKK logót viselt a busz, a kép a Munkás téren készült 2019-ben.

ljs-054.jpg

A szokásos buszállomásos kép Fűzfőn, már a Volánbusz logójával.

ljs-054_2023.jpg

p1100562.JPG

Két kép a Mámatetőről, az első 2023-as, a második 2025-ös - közben a harmadik logója is eltűnt a busznak.

p1100563.JPG

p1100561.JPG

A felső kép is Mámatető, alatta pedig Fűzfőfürdő, a fövenyes strand előtt a reggeli első járattal.

p1100677.JPG

p1100678.JPG

Zárásként két kép hátulról, az utolsó fotó az iskola előtt, ami a járat lényege. Egyetlen utas sem szállt itt fel, üresen ment utolsó előtti körére Fűzfőn a busz.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr1518885518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása