Kárpátbusz

Kárpátbusz

Az Ikarus 412-esek végjátéka

2023. november 04. - Dr.V.ker.

Utolsó hírmondónak maradt a 412-es a több mint hetven évet felölelő budapesti Ikarus-korszakból. Igaz ez egyaránt a buszokra és a trolikra is (habár e sorok írásakor öt rigai E91-es busz és tíz Ikarus 280T-GVM troli is állományban van, utóbbiakból csak munkanap közlekedik három, előbbiek a midi-állomány tartalékai), de a posztban most kifejezetten csak az utolsónak megmaradt 412-es buszokra koncentrálok.

A 2023-as évet 22 Ikarus 412-es autóbusz kezdte meg a BKV-nál, a poszt közzététele előtt egy évvel pedig még 25 kocsi alkotta az állományt, míg e sorok írásakor 16 volt forgalmi állományban - három-három buszt 2022 novemberében és 2023 januárjában selejteztek, egyet 2023 tavaszán, kettőt pedig nyáron -, további egy példány nosztalgiabusznak van megőrizve. A maradék állományból egy ideig kilógott a BPI-019-es a zöld-narancssárga fényezésével, amit az Ikarus 417-es prototípusának emlékére kapott 2019-ben - az egyetlen Ikarus 411T, a 400-as egyébként ugyanezt a fényezést viseli, a BPI-019 viszont a nyár eleje óta már nem. Sajnos úgy nem is lett meg, de annyi baj legyen!

p1060192.JPG

Az idei évem úgy alakult, hogy munka miatt többször is találkoztam 412-esekkel: májusban a Hungexpo környékén, később pedig Kőbányán, amikor vagy a Bosch-nál, vagy az Eiffel Műhelyházban volt dolgom. Az öt-hat ilyen munka miatti látogatás alatt szépen ki is szedtem a maradék 412-eseket (persze a két nyári selejtet májusban nem), némelyik busszal még utaznom is sikerült, szóval megkezdtem a magam búcsúját a típustól, pedig céldátum még nincs is a kivonásra. Most éppen 10-10 szóló és csuklós kocsi tartós bérleti konstrukcióban érkezéséről szólnak a hírek, a szólók nagyjából elegendők lennének a 412-esek kivonására - mondjuk papíron tizenhármat adnak ki jelenleg a tizenhatból, de gondolom megoldanák valami átcsoportosítással azt a plusz három fordát. Ha mégsem, akkor a 65 maxi-midire kiírt tender eredményessége teszi be majd végleg a kaput, az is 2024-ben várható: én most azt tippelem, hogy a 2024-es tanévre már nem marad forgalmi 412-es, de meglátjuk! A trolik feltételezem maradnak tovább, már amennyit meghagytak, tartaléknak megteszik még akár évekig is. De maradjunk most csak a buszoknál és nézzük időrendben az idei képeimet a végsőkig kitartó 412-esekről!

Januárban egy sajtótájékoztatóra mentem a Hungexpóra, ekkor nem terveztem különösebb fotózgatást az olyankor szokásos szürke időben, de hazafelé egy garázsmeneti 412-esbe sikerült belefutnom a Népstadionnál. Nem egy nagyszabású fotó, de egynek elmegy a NAY-271-ről.

 nay-271.JPG

A következő fotó már májusra datálódik, ekkor két napot is a Hungexpón töltöttem, és bár nem volt éppen szép idő, készültem a 95-ösön közlekedő 412-esek kiszedésére. Utaznom is sikerült ekkor az egyik kocsival.

bpi-026_048.JPG

Jobb a fenti együttállás, de ezt a fotót is szeretem.
 bpi-048.JPG

bpi-026_utaster.jpg

BPI-026 utastere, pár megállót mentem vele.

Júniusban -sőt, egész nyáron - egyetlen 412-est fotóztam, akkor utaztam is vele, csak kis kerülőt kellett tennem a Bosch-tól hazafelé, amikor a metró helyett a 217-es buszt választottam, aztán Kőbánya-alsótól amúgy Uzsgyival mentem el Zuglóig, onnan meg 1-es.

bpo-220.JPG

Nyári tanszünetben főleg mázlinak tartottam, hogy ezt elcsíptem. 

bpo-220_utaster.jpg

bpo-220_lores.jpg

A jellegzetes lőrés hátul - az utastér elrendezésének egyértelműen ez a rész a gyengepontja, a trolik ezért jobbak is, nem olyan szűkösek.

A harmadik-negyedik kör szeptember végén és októberben jött el, ekkor két külön alkalommal is az Eiffel Műhelyházban volt dolgom, ezt kötöttem össze Kőalsó meglátogatásával, és a 412-esek csengetésével. Ahogy figyelgettem a futárt, az aktív 412-esek fele megfordul egy nap a környéken, ezt a ziccert nem hagyhattam ki. Ráadásul szép őszi idő volt mindkét napon, a nyitókép is az egyik ilyen alkalomkor született.

nay-269.JPG

Ennek különösen örültem, NAY-ként még nem volt meg, csak BPO-262-ként felújítása előtt. Végül a NAY-265 kivételével mindegyik meglett így is, még az idén pár hetet AA CV-201-ként futó BPI-020 maradt ki új rendszámmal.

bpi-013.JPG

bpi-069.JPG

Default fotóhely a fordító a Liget téren, itt van három fotó is onnan: a NAY-269 lett szerintem a legjobb. 

 A 95-ös buszt nem olyan könnyű ugyanakkor fotózni, amikor ez a fordító tökéletes, persze jókor kell menni, és akkor nem gond a forgalom sem.

bpo-232.JPG

bpi-027.JPG

Második nekifutásra egész jó kép sikerült itt is.

bpi-021.JPG

Ezt egy kicsit bánom, ha egy picit több időm van, akkor a Kőbányai út másik oldaláról szépen ki lehetett volna szedni, de csak eddig tudtam elfutni a Liget térről - pörögtek a 412-esek rendesen a környéken!

A 217E (avagy piros 17-es) egyértelműen azon járatok között van, amit vagy soha, vagy legfeljebb egyszer-egyszer fotóztam 17 év alatt. Most viszont az egyik 412-est ezen is elkaptam!

bpo-221.JPG

Jó fotóhely ez is, csak sokan sétálnak itt a megállóhoz, necces. 

bpi-013h.JPG

Legyen kép hátulról is, szeretem ezt a formát!

Októberben még egy kört futottam a környéken, ekkor ismét a Bosch-ban volt jelenésem, a program végeztével pedig belefért egy bő 15 perc a Sibrik Miklós úton, mielőtt elindultam haza. Ezalatt öt 412-es ment el a környéken, de a 217-esen feltűnő két autót elengedtem, hogy a 68-ason biztosan mindhárom meglegyen. Fény az nem nagyon volt, de így legalább lőhető volt mindkét irány.

bpi-019.JPG

Ez volt ugye a különleges fényezésű az idei tavaszig. Amúgy 268-as buszt sem lőttem ezelőtt, de ez újkeletű járat, szóval nem nagy szó.

bpo-248.JPG

Reklámfotó a Bosch-nak a BPO-248-cal. A BMW segge nélkül még jobb lenne!

ptz-500_1.JPG

ptz-500_2_1.JPG

PTZ-500, ez a busz ezzel a rendszámmal nem is volt meg - BPI-060 amúgy, a nosztalgia Ikarus 60-as kapta meg az eredeti rendszámát.

Ezután a nap után jutottam el oda, hogy megnézzem, egyáltalán hány 412-es maradt 2023-ra és mennyiről van idei fotóm - korábbról nyilván megvolt mind, a 2013-2014-es selejtek közül akadt néhány, amiről soha nem lett fotóm (meg nyilván a 2002-ben porrá égő BPI-045-ről sem), az azóta túlélt kocsikkal valamikor öt-hat éve végeztem, már nem emlékszem pontosan, pedig a rigai E91-esek (és az ex. Somló Volános 405-ös) beszerzése előtt egy 412-essel lettem százszázalékos az akkori Ikarus buszállományból. Sajnos akkoriban a trolikkal kevésbé foglalkoztam, mondjuk a piros 412-esek pont mind meglettek, viszont 2015-2016 körül is dobtak ki hiányzó GVM-eket, és csak 2019-ben fotóztam le az összes maradékot. Na, de nagyon elkalandoztam!

Még két busszal vagyok adós a 16 maradékból, pedig csak egy hiányzóm volt ezt követően. A BPI-057-ről viszont egy nagyon gyenge, ellenfényes képem lett csak az Északi Járműjavító előtt reggel a 217E-n, ezt a képet nem is teszem be, ugyanis sikerült újralőnöm - ha csak este is.

bpi-057.jpg

Amikor elkezdtem fotózni, sőt, szerintem még 6-7 éve is a telefonos kép az értékelhetetlen pixelhalmaz szinonimája volt. Ez sokat változott azóta, bár mozgót még most sem lőnék telóval, és nappal is inkább maradok a fényképezőnél, ellenben ez az esti kép nekem bőven megfelel.

 Az utolsó fotó már novemberre maradt, 1-jén a kiváló őszi időben biciklivel mentem meccsre, és ha már Dél-Pest felé vettem az irányt, csak tettem egy kis kitérőt a Gilice térre, ha már egy számomra érdekes kocsi mozgott az általam talán még soha nem fotózott 183-as vonalon.

bpo-236.JPG

Ez megérte a kitérőt, BPO-236 a Gilice téren. Ha nem időre kellett volna mennem tovább, akkor a BPI-057-ről is lehetne egy ilyen fotóm a 198-ason, kb 20-25 perc múlva jött volna - akkor én már Pesterzsébeten jártam.

Örülök neki, hogy sikerült az összes maradék 412-est fotóznom. Tavaly az Ikarus 280-asok búcsújánál nem volt ezzel gond, mégiscsak Óbudáról vonták ki a típust. A 260-asokat is fotózgattam az utolsó hetekben ímmel-ámmal, de a 405, 415 és 435 búcsúval nem vagyok elégedett. Persze fotóztam mindet az utolsó napon, napokban, de az utolsó hetek-hónapok mindennapjain nem, csak olyankor, amikor már minden sarkon buszfotósok várták ezeket a járműveket, és minden járaton utazott is pár. A GVM-eket és az Ikarus 412-eseket legalább úgy tudom búcsúztatni, ahogyan én szeretném. Bár soha nem volt meghatározó típus az életemben az Ikarus 412-es, megérdemli a méltó búcsút, mégiscsak az Ikarus-korszak utolsó képviselője (a Rigából használtan vett E91-esek sem fognak tovább maradni valószínűleg, másrészt azok egyáltalán nem releváns szereplői a budapesti buszközlekedésnek, inkább csak mellékszálnak tartom őket, más tészta). 

Természetesen ezek után is rá fogok nézni a Futárra, ha olyan környéken járok, ahol előfordulhat 412-es, de most már inkább az utazásra fogok koncentrálni, a fotózásra csak akkor, ha szépen süt a nap.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr5018237207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci_52 2023.11.05. 15:42:45

A 412-es Ikarusok Pest délkeleti részén a cikkben említetteken kívül előfordulnak még 166, 193E, 236, 236A és a 266-os viszonylatokon és talán máshol is. Némelyiken gázolajszag van és visít a fék.
süti beállítások módosítása