Kárpátbusz

Kárpátbusz

A 2024-es évet ezennel lezárom

2024. december 23. - Dr.V.ker.

Az ünnepek csalhatatlan jele az évösszegző posztok írása. Nézzük hát, mit fotóztam idén!

Ahogy tavaly, úgy idén is egészen jó szájízzel zárhatom a buszfotós évemet. Írom ezt annak ellenére, hogy rekordkevés hiányzó Ikarust tudtam csak fotózni, huszonötöt. Az Ikarus folyamatos kikopásával erre lehetett számítani, viszont 2021 óta nem fotóztam annyi közforgalmú hiányzó Ikarust, mint idén - hatot (két megőrzött, de néha közforgalomban is megjelenő trolival együtt nyolcat). Vagyis kevesebb nosztalgia, kevesebb itt-ott őrizgetett ilyen-olyan állapotú Ikarus jutott erre az évre, viszont kiszedtem többet is a maradék még hiányzók közül. Nehéz dolgom lesz ezt túlszárnyalni 2025-ben, mert ha jól számolom, már csak C56-osok maradtak hiányzó Ikarusként a Volánbusznál - abból mondjuk van még egy-két tucat. Ráadásul januártól már nem is lesz Volánbusz, szóval MÁV-os Ikarusokat kell(ene) majd vadászni.

Azzal párhuzamosan, hogy az Ikarusok kikopnak, kicsit többet fotózok villamost, hiszen ott még találni ősöreg járműveket Budapesten is, de külföldön is, ha úgy van. A legizgalmasabb idei külföldi utam Szarajevóba vezetett, ahová ugyan nem fotózni mentem, de bőven lőttem érdekes járműveket. Visszatérve a villamosokra, Budapesten közelítem már az ötszázat, a fotózott Tatrák száma pedig elérte a kétszázat. 

2024-ből kiemelném az augusztusi kinnalvós túrámat Baranyában, emellett a tapolcai Ikarus-találkozó, a hatvani Volánbusz Retró Nap és a debreceni Adventi Retró Nap mozgatott meg, valamint egy-két egyéb utazásom során sem felejtettem el fotózni. Budapesten egyrészt felkerestem egy "titkos" városszéli Ikarus-roncstelepet (mellette egy teleppel, ahol nem csak roncsok vannak), ahol egy-két egyben lévő hiányzóra (például ex. VT-s 435-ös, vagy az egyetlen hazai 436-os) behúztam az X-et, másrészt a Közlekedési Múzeum kiállításán és rendezvényén fotóztam fontosabb rendszámokat, például a kabrió ős260-ast. Ja, és hunyorogva a ferihegyi Ikarus-találkozó is a fővárosi programok közé tartozik.

Idén eggyel több blogposztot írtam, mint tavaly és tavalyelőtt, de túlzásba azért nem vittem. Januárban a még bőven 2023-ban megkezdett GVM-s posztot raktam ki végre teljes galériával, utána májusban Tapolca, augusztusban Tolna-Baranya volt a téma. Utána újabb hosszabb szünet, majd októberben Szarajevó, december elején ismét Baranya és Tolna késztetett arra, hogy írjak valamit ide. S persze itt a kötelező évzáró is!

A poszt felépítése maradt ugyanaz, mint tavaly: minden hónapból jön egy-egy Ikarus, egyéb gyártmányú busz vagy troli és villamos. A tavalyihoz hasonlóan a villamost volt a legnehezebb összeszedni, de most lőttem legalább egyet minden hónapban (volt, hogy tényleg csak egyet), tavaly ugye volt egy kivétel, amikor vonatot kellett beraknom. Villamospótló vonat, ugye.

Január

Egész sok napos fotót készítettem a hónapban, már persze januárhoz mérten. A fotósfelhő viszont keményen lecsapott rám Győrben, ahová évek óta szinte havonta jártam, de január volt az utolsó alkalom, azóta munka miatt már nem kell arra járnom annyit - ősszel azért volt erre is példa. Januárban a JXW-453-ra néztem ki egy egész jó helyet Győrújbarát-hegyen, ám az addig napos időbe pont akkor zavart be egy felhő. Viszont legalább utaztam is egyet 260-assal. A hónap Ikarus-fotója így a 275-ös GVM-ről készült képem lett az Örsről: semmi extra, de nekem jelentősége volt, ezzel lett teljes a lista, újrafotóztam végre az összes megmaradt GVM-et. Szintén fővárosi kép a másik kettő is: hidrogénes tesztbuszt hóesésben, és egy napos Tatra az Árpád hídon.

januar_ik_2.jpg

Semmi extra, de kellett erről egy normális, friss fotó is.

januar_1.jpg

Az első napja a Caetanónak a Volánbusznál, amúgy végignyomta az évet.

januar_v.jpg

Kicsit jobb szögből is fotózhattam volna, de az Árpád híd forgalma miatt az ilyen képek is nagy fogásnak számítanak.

Február

Talán ekkor fotóztam a legkevesebbet, ez volt az egyik olyan hónap, amikor egyetlen villamost lőttem. Tesztbusz jutott erre a hónapra is: az akkor kipróbált és fotózott MAN Lion's City E később az első hazai, állományba vett elektromos csuklósbusz lett, fotóztam Veszprémben is, de kétszer nem lesz bent a posztban - maradt az unalmas gyári fényezéses fotó a jó kis lila helyett. A február Ikarus egy éppen várpalotai tartalékként dolgozó C56-os járatban, falun.

februar_ik_1.jpg

Az utolsó előttinek legyártott Ikarus C56 Papkeszin a tavaszt idéző februárban.

februar_2.JPG

Februári teszt a BKK-nál, azóta már a V-Busznál közlekedik a jármű AI DU-168-ként.

feburar_v.jpg

A 61-es régi végállomása a Villányi úton. Még egy itteni képen kívül nem fotóztam villamost ebben a hónapban.

Március

Ez egy kifejezetten termékeny hónap volt, és büszke is vagyok az innen beválogatott képekre. A Citarót az első hetén szedtem ki, az Ikarus-t pedig az utolsó hónapjában, búcsújelleggel utaztam is vele egyet, kiélvezve a Vármegye24 nyújtotta lehetőségeket - ezresért két 280-as Várpalota környékén, meg persze az oda és visszajutás Keneséről. A hülyének is megéri!

Az ostravai villamosokhoz meg sok magyarázat nem kell, csodálatos T3-asok. Egyébként nem dolgoznak hétvégén már, de a Baník Ostrava hazai meccsei utáni szurkolószállításból kiveszik a részüket.

marcius_ik_1.jpg

Nagyjából két-három hete volt hátra ekkor a busznak, áprilisban közlekedett utoljára.

marcius_1.jpg

Itt egy hete volt a BKV állományában a busz. A tesóját mondjuk az első napján lőttem ki, ahhoz képest ez nem is nagy dolog.

marcius_v.jpg

Ostravában már csak munkanap járnak a T3-asok, ezt a szomorú valóságot húsvétkor tapasztaltam. Szerencsére a meccs utáni tömeget a selejtsorral vitték el, a képen látható két egységen kívül legalább három kint volt még, az egyikkel utaztam is, négyet lőttem az ötből (?).

Április

Az előző hónapból az április első felében búcsúzó HPR-617-et tettem be Várpalotáról, áprilisból a LOC-730 kívánkozik ide, főleg úgy, hogy ezzel is utaztam a fotó elkészülte előtt. Ez a busz viszont még megvan, 2025-ben is üzemelni fog, kérdés, meddig. A másik két fotó klasszikus életkép Budapestről, a villamos esetében most sem nagyon tudtam válogatni.

aprilis_ik_1.jpg

Hajmáskéren leszálltam, kisétáltam ide, amíg a busz tett egy kört a vasút felé, majd el is készülhetett ez a kép!

aprilis_1.jpg

Sok a tereptárgy meg az autó, de akkor is zseniális a háttér a kis midi Solaris mögött.

aprilis_v.jpg

Az egyetlen villamosfotóm a hónapból.

Május

Zsinórban negyedjére már nem egy várpalotai Ikarust hozok, de nem is tapolcait, hiába volt ekkor az Ikarus-találkozó. Egy E95-ös került be, a változatosság kedvéért Veszprém megyéből, ahogy a térségből jön a másik busz is - csak kicsit hosszabb és újabb. A villamos viszont egy másik fővárosból érkezik, ráadásul nem is akármi - az 1-es pályaszámú ULF Bécsből, ahol munka mellett olyan fél órám volt fotózgatni. Ahhoz képest szép fogás! Ezek mellett még az Óbudai Autóbuszgarázs nyíltnapját emelném ki, de ott kevés értékelhető kép született, inkább nézelődtem. Igaz, a PALT-ot és a duplacsuklóst is ekkor láttam és fotóztam először.

majus_ik_1.jpg

A délutáni Székesfehérvár–Balatonfőkajár járat prémium szintű szolgáltatással.

majus_2.jpg

Balatonkenese és egy viszonylag új kocsi esete.

majus_v.JPG

A legelső ULF a bécsi főpályaudvar közelében.

Június

Természetesen a labdarúgó Eb határozta meg ezt a hónapomat, ráadásul le is tudtam fotózni a skót válogatott buszát a meccs előtt, amin kint voltam, amin nyert a válogatottunk. Tökély, pedig a kép aztán tényleg nem extra. Hatvanból jön az Ikarus, és Budapestről a villamos, egy nem olyan mindennapos kocsival.

junius_ik_1.jpg

Szegedi hosszú E94-est sem gyakran látni Hatvanban, természetesen ez is a retró napnak volt köszönhető.

junius_2.JPG

"Ha csak egy csapatbuszt fotózhatok idén, akkor ez legyen az" - lőttem persze többet is, de na.

junius_v.jpg

Látni még csak-csak szoktam néha a "TigrICS-t", de fotózni elég rég sikerült ezt megelőzően. 

Július

Egy újabb hónap, amelyikből csak budapesti képet rakok be. A Combino konkrétan az egyetlen villamos, amit ekkor fotóztam, a debreceni Mercedes pedig egyszerűen csak kiváló ajándékrendszám egy HÉV-pótláson. Az Ikarus sem érdektelen: az utolsó napján dolgozott az a 412. A poszt írásakor már csak abszolút mellékszerepben dolgozik munkanapon egy-két (esetleg három) Ikarus 412-es, jellemzően csak tanítási időben. Egyébként ebben a hónapban kerestem fel biciklivel a bevezetőben említett városszéli lerakatot is, de onnan nem teszek be képet (ide sem), nehogy kitöröltessék innen is, ahogy a Facebook-csoportokból szokták mások ott készült képeit homályos okokból. Értem én, hogy titkos meg minden, de a Google Mapsen bárki megtalálja ezeket a buszokat fél perc nézegetés után, még nekem is sikerült, pedig korábban soha nem jártam ott. Arról nem is beszélve, hogy az egyik főútról is látszik a telep széle, nem nehéz kiszúrni az értékes (nem teszek idézőjelet, mert egyik-másik tényleg értékes, legalábbis eszmeileg mindenképp) roncsokat. Beljebb amúgy vannak egyben lévő buszok, jó állapotban is.

julius_ik_2.JPG

A BPI-057 az utolsó napján látható a képen Kőbánya, alsón.

julius_2.JPG

Debreceni kocsit Budapesten kiszedni mindig öröm.

julius_v.jpg

Az első Combino az 1-esen.

Augusztus

Ki ne emlékezne rá, hogy ekkor jártam kinnalvós túrán? Ugye! A baranyai C56-os mellett egy felvidéki SOR kerül be, valamint egy Bengáli, a kép szélébe becsúszó Ikarusszal pózolva. Igen, ha nem sikerült volna kiszednem azt a C56-ost, akkor a kabrió 260-as lenne a hónap rendszáma.

augusztus_ik_1.jpg

Talán az év rendszáma is nekem, bár iskolaidőben dolgozik rendszeresen ez a C56-os, de nyári szünetben, külső telephelyen kiszedni? Nekem ez óriási öröm.

augusztus_2.JPG

Az egykori Árva vármegye, háttérben Veszele. A SOR pedig Mutne felé tart éppen ezen a csodálatos tájon a lengyel határ közelében.

augusztus_v.webp

Kiváló együttállás!

Szeptember

Munka miatt jártam Frankfurtban, ahol pár busz mellett inkább villamosokat fotóztam, és sokat utaztam is velük. A másik két kép a fővárosból érkezik, a trolis nyíltnapon végre meglett a trolibusszá alakított 263-as ebben a formában is, Aranyhegyen pedig egy eddig hiányzó Sprintert lőttem ki. Külön öröm, hogy a kép szélén még a Nagy-Kevély is látszik!

szeptember_ik_1.jpg

Utcán még nem sikerült elkapnom, de a nyíltnapon végre igen. 

szeptember_1.jpg

Továbbra is élvezem, hogy lehet buszt fotózni a Jutas utcában, ez a Sprinter ráadásul még hiányzó is volt. 

szeptember_v.jpg

Egy kis Frankfurt, az ottani legidősebb villamostípussal. 

Október

Ez aztán mozgalmas hónap volt, itt tényleg a bőség zavarával küzdöttem a hónap kedvenceinek kiválasztásakor! Szokás szerint erre a hónapra esett a ferihegyi Ikarus-találkozó, emellett jártam Szarajevóban is, ha pedig ez nem lenne elég, még a zsolnai Kia-gyárat is láttam munka miatt, meg a győri Audiban is voltam, pár buszt ezen alkalmakkor is fotóztam. Erről a találkozóról beválasztottam egy Ikarust, egy igazi érdekességet, mellé bekerült egy újabb felvidéki tájkép és persze Szarajevó is.

oktober_ik_1.jpg

Ikarus 548-ast sem fotóztam még. Eddig.

oktober_1.jpg

Háttérben a Fátra, a Crossway Egbelénybe érkezik éppen, Zsolnától tíz kilométerre. 

oktober_v.jpg

Kassai eredetű kocka Tatra Szarajevóban. Egyszerűen csodálatos!

November

Egy baranyai kirándulás mellett budapesti a fókusz. Az Ikarus is a fővárosból jön, de egy hatalmas fogásról van szó: zalai E94-es járatban, óriási! Emellett még a baranyai, tolnai és bajai egy-egy kiszedett hiányzóm is eltörpül, de a korábbi posztomban megtaláljátok őket. Baranyából egy Credo került be, míg a villamos egy nekem nagy tetsző újpesti hangulatkép. Aznap egyébként kipróbáltam a Reform egyik tesztbuszát a 121-esen, a másik tesztfurgont pedig még nyáron a 219-esen csengettem ki.

november_ik_3.JPG

Dolgok, amikre nem számít az ember 2024-ben: zalai hiányzó Ikarust lőni Budapesten járatban. Pedig megtörtént!

november_1.jpg

Econell Óbányán, egy pár tucat ember által lakott festői faluban Baranyában.

november_v.jpg

Újpesti életkép.

December

A tavalyi évhez hasonlóan az adventi járművek szállították az érdekességeket. Hiányzó Ikarus Debrecenben és Nyíregyházán, a cívisvárosban egy kis bengálizás is mellé, és persze budapesti fényvillamosok. Egy kép bekerült a novemberben említett túráról már december 1-jéről, az Ikarus akárcsak 2023-ban, idén is az egyik nyíregyi adventi jármű, és azt hiszem, elég egyedi módon két FVV-csuklós (Bengáli) is befért az évzárómba.

december_ik_3.jpg

Ezért megéri elutazni ilyen messzire.

december_2.jpg

Mórágy, az ország legmenőbb buszvárójával.

december_v_1.jpg

A fene gondolta volna, hogy idén két Bengálit is beteszek az évzáróba. Ezzel utaztam is!

Ennyi volt tehát a 2024-es évem a közlekedési eszközök fotózása terén. Hasonlót várok jövőre is, konkrétabb tervek nélkül űzve tovább ezt a hobbit. Kellemes ünnepeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr9418755168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.12.24. 00:05:16

Köszönöm!
Boldog karácsonyt!

robbanómotor 2024.12.24. 16:38:55

"Szegedi hosszú E94-est sem gyakran látni Hatvanban"

Én nemcsak láttam, lőttem is a HPD-082-t 15 éve, a régi buszállomáson, amikor még létezett a sulivasárnapos Salgótarján–Szeged járat... ?

Dr.V.ker. 2024.12.25. 10:32:13

@robbanómotor: mikor volt már az? :D

De kösz, kimaradt nekem, hogy ezek menetrend szerint is jártak arra rendszeresen.
süti beállítások módosítása