Bár ez egy alapvetően buszos blog - ahogy a neve is mutatja -, ettől még szoktunk foglalkozni villamosokkal is, elég csak megnézni a legutóbbi évzárót, vagy éppen a Facebook-oldalt, ahol időről időre előfordul villamosos fotó. Külön ezekkel a járművekkel foglalkozó blogposzt talán még nem is volt, viszont Szarajevó annyira hálás téma, hogy még egy nem járműfotózás-központú, rövid látogatás kapcsán is érdemes írni róla!
Kezdjük az alapokkal: bár papíron hat villamosvonal létezik Szarajevóban, ez valójában egy: a 3-as, rajta kívül a 6-ost láttam még úgy, hogy elvileg az összes járat vonalát érintettük a vasútállomásra a külváros felől betérő 4-es kivételével. Nem tudom, milyen rendkívüli esetekben közlekedhetnek a maradék járatok, mert menetrend Szarajevóban nem létezik, a belvárosban még olyan is előfordul, hogy semmi nem jelzi a megállót, csak a szokásjog alapján állnak ott az emberek - a legtöbb helyen azért egy kis esőbeálló és a megállónak a neve megtalálható. A 3-as az alapjárat, ez végigmegy a teljes, mintegy 11 kilométeres Ilidža–Baščaršija vonalon, a többi betétjárat. Olyan szakaszon mozogtam a városban három napig - ebből egy munkanapon -, amit elvileg minden érint a 4-esen kívül: hétfőn a 6-os villamos létezéséről megbizonyosodhattam, a többivel nem találkoztam. Jó, persze Szarajevó már tényleg Balkán, mint írtam, nincs is menetrend abban az értelemben, mint a BKV-nál, tehát simán lehet, hogy csak munkanap járnak ezek a betétjáratok, de hétfőn reggel és délelőtt volt valami kimaradás éppen. Meg azért furcsállnám is, ha semmi nem térbe a vasúthoz a belváros felől.
Igazi szarajevói életérzés!
Mindez nem is pusztán a menetrend miatt lényeges, hanem a napi járműkiadás lenne az érdekes: összesen mintegy 16-17 villamost láttam, ezek nagyjáról lett is fotóm. Ez nyilván kevés, hiszen csak a 2024-ben érkezett Stadler Tangóból van 15 a helyi közlekedési társaságnál, a GRAS-nál, emellett a DÜWAG GT8-asok is szép számmal közlekedtek még a hétvégén is egy-két Tatra társaságában, hétfőn pedig már dömping volt a K2-esekből is, sőt, egy KT8-as Tatra is feltűnt. Ezeken kívül egyetlen Satra is színesítette a járműparkot mindhárom nap, szerintem ugyanaz, legalábbis két különböző napon is abba futottam bele. Számomra kérdés, hogy miért nem volt forgalomban több Tango, de egyáltalán nem bántam persze ezt a járműparádét. Három új Stadlert fotóztam le, még kettő másikat biztosan láttam, de ez csak az állomány harmada. Nyilván nem találkoztam minden villamossal és tartalékokra is van szükség, de keveslem a látott villamosok számát.
Magyar forrást az utóbbi évekből nem találtam, a RegionalBahn 2017-es posztja nagyon jó anyag, azon kívül külföldi forrásokat nézegettem, teljesen pontos összesítést nem leltem a jelenlegi járműparkról, de 55-65 villamosa lehet a GRAS-nak, arról viszont tényleg fogalmam sincs, mennyi kell a napi kiadáshoz. Úgy tűnik, hogy a bécsi és amszterdami villamosoktól váltak meg a Stadlerek érkezésével, az új villamosok mellett pedig a DÜWAG-ok és a Tatrák (régiek és átépítettek) alkotják a flottát. Ha minden igaz, akkor 10 K2-es van állományban, mellette három KT8-as képviseli az original cseh villamosokat, valamint 15-20 K2-esből lett vagy lesz Satra, DÜWAG-ból pedig 16-ot ír a transphoto - mivel náluk még csak 12 Stadler szerepel, nem 15, ez sem tekinthető teljesen naprakész és pontos listának, de elég jó alap.
Buszt is trolibuszt elvétve fotóztam, az új trolik számomra nem voltak érdekesek, buszokkal kiszolgált környéken pedig alig jártam, ehhez képest két ős Conectóról is lett szép fotóm, és még egy harmadikat is láttam mozogni. A GRAS állományán kívül alvállalkozós buszokat láttam még, egyet-kettőt fotóztam, de annyira nagy roncsderbi ezen a téren nem volt.
De vágjunk is bele a fotókba! Típusok szerint jönnek a villamosok, a legelején egy kakukktojással: a mostani látogatásom előtt egyszer már jártam Szarajevóban, de csak átutazóban egy nyári hétvégi nap kora reggelén - akkor pár órát töltöttem a városban. Ekkor egyetlen villamost fotóztam, azóta azt már átszámozták, azzal együtt 14 szarajevói villamosról van fényképem.
A DÜWAG GT8-asok a legöregebb villamosok a városban, ezek többségét 1963-ban gyártották (van köztük '64-es és '65-ös példány is), eredetileg Kölnben közlekedtek (pár évig GT6-osként, majd átalakították őket GT8-asra), majd 1996-ban Törökországba, Konyába kerültek. Onnan 2015/2016-ban vonták ki és adták el őket jelképes összegért Szarajevóba. Először 901-920 közötti pályaszámmal álltak forgalomba, 2017/2018-ban kaptak új pályaszámot. Elvileg három selejt és egy üzemképtelen kocsi van a húszból, azaz 16 része a napi kiadásnak. Szerencsére utaztam is két ilyennel, egyben saját rekordot is beállítottam: soha nem utaztam 61 éves (vagy idősebb) forgalmi villamossal, csak nosztalgiajárattal. Budapesten erre utoljára az 1000-es motorkocsik utolsó éveiben, az 1980-as évek legelején volt lehetőség, viszont négy év múlva a most még állományban lévő 1301-es ICS betölti a 61-et. Az UV-k legidősebb példányai egyébként "csak" 51 évet húztak le.
Itt még csak két éve volt meg a bosnyákoknak ez az akkor 54 éves villamos. Ma 558-as pályaszámmal fut.
Ezzel már első este sikerült utazni, ez a fotó másnap reggel készült. Innen pár méterre válik szét a két irány, és jár be egy hurkot a belvárosban. A Marijin Dvor nevű megálló közelében járunk.
Egy megállóval arrébb már egymás mellett haladnak a villamosok. Jobbra ágazik el a vonal a vasútállomás felé.
Egy nem túl előnyös kép a bazár mellől, itt sajnos esély sincs rendesen fotózni a forgalom miatt.
Itt látható is az elágazás, az 1-es villamos jön a vasút felől a belváros felé, de nyomát sem láttam annak a járatnak a két és fél nap alatt.
Következzenek a gömb Tatrák, azaz ebben az esetben a K2-esek. Egyébként messze a kerek Tatrákból futott a legtöbb a városban, a temérdek K2 mellett T3-asok is közlekedtek a városban korábban. A K2-esek zöme K2YU, azaz jugoszláv kivitel, 15-öt már átalakítottak Satrára, elvileg még öt készül.
A nyitóképen látható 514-es érkezik a Marijin Dvorhoz, háttérben már látható az a szakasz, ahol a két irány egymás mellett, az út közepén fut.
Jó kis ellenfény, de ezt a végállomást csak munkanap használják, és akkor csak hétfőn délelőtt volt lehetőségem fotózni. Az egyetlen fotó a posztban, ami nem a 3-as villamost ábrázolja. Mellesleg ajánlom a képet azoknak a hazai közlekfanoknak, akik rettegnek az elsőajtós felszállási rendtől: itt a villamosnál is működik egyes megállókban.
Kiváló jugoszláv hangulat az Egészségügyi Minisztérium épülete előtt kanyarodó romos Tatrával.
A végére hagytam az első K2-est ábrázoló fotóm. Ezt még vasárnap reggel lőttem, pár perccel az 565-ösről készült fotó után.
Most két egyedi példány jön - mármint nekem egyedi, bár KT8-asból elvileg tényleg csak két üzemképes példány van, Satrából viszont tucatnyi. Ennek ellenére csak ezt az egyet láttam, ezt viszont sokszor.
Hát nekem az eredeti K2-es arculat jobban tetszik, és ma már ez sem hat modernnek. A lényeg amúgy is az, ami a kocsiszekrény alatt van, ugye. Ez egy eredetileg 1975-ös K2YU, amit 2009-ben építettek át.
Ex. kassai KT8D5, csodálatos kocka Tatra, imádom! Kétirányú kocsi amúgy, hátul utaztam vele egy megállót, a vezetőállást több centi por borítja, a jobboldali lépcsők befalazva.
Végül lássuk az új kocsikat, a Stadler Tangókat! 2023 decemberétől, de jórészt 2024-ben érkeztek a városba először vadonatúj, a város számára gyártott villamosok Jugoszlávia felbomlása óta - háborút követően csak használt villamosokat tudott venni Szarajevó, a legutolsó gyári új villamosuk pont egy KT8D5 volt 1990-ben. Vélhetően jött volna abból több is, ha nincs a háború.
A 015-ös, a legutolsóként érkezett Stadler, azaz jelenleg a képen látható a legújabb villamos Szarajevóban.
Stílszerű lett volna a 001-est is lőni, de csak a másodikat sikerült. Ez a Baščaršija, a belső végállomás.
A 010-esről lett még fotóm, ezt a rakparton sikerült lőni.
Hát ennyi lenne a poszt, nem az összes fotóm ez a szarajevói villamosokról, mert azért több példányt is sikerült többször fotóznom, viszont az összes kocsiról láthattatok képet, ami meglett. A város meglátogatását mindenkinek ajánlom, igazi jó értelemben vett multikulti, és közlekedésbarátként rengeteg érdekességbe lehet botlani - sima turistaként is persze.