Kárpátbusz

Kárpátbusz

Évzáró 2023

2023. december 28. - Dr.V.ker.

Az előzőnél optimistább hangvételű poszttal, némileg új formátumban zárom le az idei évet.

A 2022-es évzáró kicsit siránkozósra sikerült, ráadásul akkor azt jósoltam, hogy utoljára alkalmazom a minden hónapból egy-egy Ikarus és egyéb típus formátumot. Hát, végülis részben igazam lett, idén ugyanis három képet hozok minden hónapból: egy Ikarust, egy egyéb típusú buszt vagy trolit és egy villamost. Jövőre azért sanszos, hogy már nem fogok ennyi Ikarust lőni, mivel idén szépen kimaxoltam a tematikus rendezvényeket, és persze tényleg rohamosan kopik ki az utakról a típus, de majd meglátjuk!

Egy számmal illusztrálnám is, mennyire jól sikerült ez az év a buszfotózásban: hatvan hiányzó Ikarust lőttem, majdnem kétszer annyit, mint tavaly. Nyilván ehhez kellettek a rendezvények, hiszen volános Ikarusból ugyanúgy négyet fotóztam, mint 2022-ben, és erre az évre is jutott egy régről elfeledett troli. Csak három hónapban nem lőttem hiányzó Ikarust: januárban, februárban és júliusban.

Azért minden szempontból nem szárnyaltam túl az elvárásaimat 2023-ban a buszfotózás terén - ez mindössze az ötödik posztom idén a blogon, ennél többet szerettem volna írni. Egy beígért poszt végül meg is hiúsult, nem sikerült olyan írást összehoznom az Arriva idén leváltott Citaróiról (az MHU-sorozatról), mint amit megálmodtam, így végül kukáztam az ötletet. A lényeg az lett volna, hogy ekkora volumenű sorozatot valószínűleg utoljára fotóztam teljesen végig, az MHU-kat viszont még sikerült, az év elején kiszedtem az összes maradék hiányzómat. Tervben volt egy GVM-poszt is, de ezt végül szándékosan hagytam a jövő évre, egyrészt az utolsó megmaradt példányok közül kettőről nem lett idei fotóm, az egyiket - a 275-öst - ráadásul 2020 eleje óta nem fotóztam, így nem lenne az igazi a poszt. Meg hát egyébként sem sürgős, tavaszig még biztos maradnak a GVM-ek, nem engedik el őket.

A villamosokról annyit, hogy kicsit mindig is másodlagos téma volt számomra a villamos a buszok mögött, a 2010-es évek közepén olyannyira, hogy volt olyan év, amikor egyetlen egy példányt fotóztam. Az elmúlt években előbb az ICS-kre mentem rá, amikor kezdett vészesen megcsappanni az állomány, majd a cseh sörtúráim, főleg Prága hozta meg újra a kedvem a villamosokhoz, elsősorban a Tatra modelljeihez, mondván ha fotózom őket a cseheknél, akkor illene itthon is. Egész színesre sikeredett az évzáró villamosos része, négy ország hat városából is hozok képet (és ha a bolgárok nem bohóckodnak annyit a meccsünkkel, még Szófia is bekerülhetett volna), de így is van egy kakukktojás-hónap a nyárról, amikor egyetlen villamost sem lőttem, de áramszedős, vaskerekű járművet azért igen, ezzel megmenekült ez az ötlet. Egy kis veretés innen is: ősszel röppent fel a hír/pletyka, hogy 2024-ben az új hosszú CAF-ok érkezésével a maradék 20 hagyományos Tatra (T5C5, a legtöbb ilyen típusjelzéssel gyártott villamos már T5C5K vagy K2) közül 14-et selejteznek (négy marad nosztalgia, kettő tanulókocsi). Ezek közül több hiányzóm is volt, de pár hét alatt kiszedtem mindet, kivéve azt az ötöt, amik hármas Tatrák középső kocsijának vannak besorolva, ezekről valószínűleg nem lesz fotóm (azt ugye nem számolom bele, amin nem az megy elől), de ezt el tudom engedni.

Ennyi bevezető talán elég is lesz, nézzük sorban a hónapokat!

Január

Szokás szerint nem az év első hónapja a legtermékenyebb fotózásilag, nem volt ez másként idén sem, bár januárhoz mérten egész sok kép készült: úgy jött ki a munkahelyi győri látogatásom, hogy volt több órám buszozni a városban, ami ekkor még több Ikarust jelentett, sőt, jó eséllyel Nabival utoljára utaztam ekkor. Később Pakson egy hidrogénbuszt nézhettem meg, valamint a város elektromos buszait is egész jól végigfotóztam. A hónap csúcsa persze a pardubicei hétvége volt, ami inkább a sörözésről szólt, de mivel egy hatalmas hóesés is elkapott a városban, így havas trolikat is fotózhattam.

A három említett túrára mind jön egy-egy kép a posztba, igaz, Csehországból nem Pardubice lesz téma, hanem Brno, ahol az átszállás alatt lőttem egy-két villamost.

januar_ik_1.jpg

Éppen felfért minden a képre.

januar_1.JPG

Nem lett tökéletes a hangulatkép, de Biritópusztán nem hiszem, hogy fogok még fotózni.

januar_v.JPG

Talán a legvállalhatóbb villamosos képem lett a vonatra várakozás közben.

Február

Ebben a hónapban álltam rá az Arriva távozó Citaróinak fotózására, ez meg is látszik a hónap termésén, egy-két győri és Balaton környéki képen kívül csak Budapesten fotóztam, onnan jön mindhárom kép - stílusosan egy-egy busz, troli és villamos került be.

februar_ik_1.JPG

Ezek is fogynak szépen, ez a példány szeptemberben lett selejt. Ilyen színben kettő maradt a hagyományos kivitelből.

februar_1.JPG

Ezért a rendszámért nem kellett messzire mennem, de jól összefoglalja a kép a februárt.

februar_v.JPG

Semmi extra, de februárban meg kell becsülni az ilyen napos időt!

Március

Ez egy kifejezetten mozgalmas hónap volt, főleg dél felé jártam - Zalában és Baranyában, bár egyik alkalommal sem a csengetés volt az elsődleges cél, ám utóbbi alkalommal abból sem volt hiány. Budapesten a trolik kerültek előtérbe, hiszen ekkor búcsúztak a 435-ösök és az MAN-ek is, sőt, a sokáig oktatókocsiként funkcionáló 707-es ismét utasforgalmi kocsi lett, így a futár segítségével kilőttem - ez volt 2023-ban az első hiányzó Ikarusom, később még márciusban két baranyai C56-ossal bővült ez a kör.

A hónapban álltak forgalomba Budapesten a Volánbusz CNG-s MAN-jei, volt szerencsém a bemutatón részt venni és utazni is az egyik kocsival - no meg hat rendszámot kipipálni nyitásként a Népligetben. 

marcius_ik_1.JPG

Üdvözlet Siklósról!

marcius_1.JPG

Sokat kellett várni az átadásra, de azóta szépen beváltak.

marcius_v.JPG

Szemből sajnos nem lett meg, de amúgy is így látványosabb ez a - szerintem baromira menő - fényezés.  

Április

Ekkor sem unatkoztam: jártam Pilsenben, fotóztam tesztbuszokat és a bemutatkozó Arrivás MAN-eket Budapesten és ami a legfontosabb, elmentem a Volánbusz hatvani retrónapjára, ahol azért szép számmal fotóztam hiányzó Ikarusokat is. De mégsem onnan választottam a hónap sztárját, két balatoni kép került be inkább a villamoson kívül. A Credo szerintem magáért beszél, rég akartam azon a részen egy ilyen fotót lőni, a C56-os pedig azért érdekes, mert a kép készítése utáni héten már lecserélték Volvóra, vagyis az egyik utolsó napja volt fordásként. Az év végére aztán ki is dobta a Volánbusz.

aprilis_ik_1.JPG

Alulértékeltek a buszok hátuljáról készült fotók, nekem is az az igazi, ha szemből lövök valamit, de ennek megvan a hangulata - főleg, hogy ez a sokadik képem erről a buszról, ami azóta selejt is lett. Az egyik utolsó fordás Ikarus volt a megyében.

aprilis_1.JPG

Tavaly még 415-öst is lőhettem volna itt kis szerencsével, de ez nem vette el a kedvem attól, hogy végre készítsek Balatonkenese felső részén egy ilyen tájképet.

aprilis_v.JPG

Sajnos ezen a vonalon nem találkoztam Tatrával, de az EVO2 hátterében is érdekes Európa második legnagyobb zsinagógája. 

Május

Ekkor szinte csak Budapesten fotóztam, igaz, amikor nem, akkor éppen egy hiányzó 266-ost pipáltam ki, ami így 2023-ban nem kis szó. (Az a kép nem kerül be a méhészbusz tulaja megkért rá, hogy ha nem muszáj, ne publikáljam a képet.) Egy rendezvény jutott erre a hónapra is, az Óbudai Autóbuszgarázs nyíltnapja, ahol fotózhattam többek között a frissen elkészült, felújított 211-est. A villamos ebből a hónapból nem egy működőképes kocsi, a kép érdekessége viszont, hogy másnap elszállították onnan a két ezres motorkocsit, úgyhogy a szállítás képeit leszámítva jó eséllyel én fotóztam utoljára Zugligetben a két szoborvillamost.

majus_ik_1.JPG

Kár, hogy nem maradt fent BKV-s kocsi, de ez a felújított 211-es így is nagyot szól.

majus.JPG

Elektromos busz az akkor még nem teljesen kész Lánchídon.

majus_v.jpg

Az utolsó nap. Fura lesz a villamosok nélkül a hely, bár azóta nem jártam arra.

Június

Júniusban búcsúzott az utolsó adag MHU-s Citaro Budapesttől, ez jelentette az egyik legfontosabb témát, főleg úgy, hogy már az utódok is bőven közlekedtek már ekkor. Meccs miatt jártam Montenegróban is, ami egyben nyaralás is volt, ott viszont inkább csodás régi autókat fotóztam, nem annyira buszokat. Nem úgy Chemnitzben, ahová kifejezetten a német Ikarus-találkozó miatt látogattam el, megérte!

junius_ik_1.JPG

A felvonulást nem vártam meg, így a napközben mozgó buszokról születtek a legjobb képek. Például erről a 280-asról.

junius_1.JPG

Az MHU-széria utolsó napja Budapesten. Hol máshol örökítettem volna ezt meg?

junius_v.JPG

Nosztalgiavillamos az Ikarus-találkozó alkalmából. 

Július

Alig fotóztam valamit ebben a hónapban, ha ráértem, inkább bicikliztem, és a nagy melegben nem vittem magammal gépet még jobban izzadni. Győrben azért összejött pár kép ekkor is, kilőttem a Siófokra került ex. agglomerációs MAN-eket (erről szólt az öt idei poszt egyike), és persze Budapesten is fotóztam. Ez az a hónap, amire nem jutott villamos, viszont teljesen véletlenül Aquincumon fotóztam vonatot, amíg a Szentendrei úton érkező MAN-t vártam. Inkább hangulatkép ez, de mivel vaskerekű és áramszedős jármű, így hunyorítva elfér az összefoglalóba villamosnak.  

julius_ik_1.JPG

2024-et ez a busz sem élte meg a Volánbusz állományában.

julius_1.JPG

Ezt szeretem a nyárban - reggel 7 körül ilyeneket lehet fotózni, amikor meg ezeket a sorokat írom, akkor 7-kor még nem kel fel a nap.

julius_v.JPG

Tudom, ezek nem villamosok, de ennyit fotóztam kötöttpályát júliusban.

Augusztus

Hát itt a bőség zavarával kellett küzdenem, főleg, amikor Ikarust választottam a posztba. Ekkor nyitott meg ugyanis a KpST-park, ami egy óriási "vidámpark" - rengeteg csodálatos jármű van ott, Ikarus is bőven, csak kapkodtam a fejem. De csak azért sem onnan választottam ki a hónap képét! A Balatonhoz eljutó 280-as sem kispályás - igaz, ősszel egy másik járaton is megfordult a LOC-730, sőt, decemberben egy másik 280 is járt a 7538-ason, arról sajnos lemaradtam. Mindegy, 2023-ban Ikarus 280 a Balaton partján menetrend szerint, ez nekem elég nagy szó.

Budapesten az Atlétikai VB buszai jelentették a legizgalmasabb témát, bár ez csak mérsékelten hozott lázba, pár rendszám beesett onnan.

augusztus_ik_1.JPG

Papkeszit készül elhagyni ez az ex. debreceni, majd ex. pápai 280-as.

augusztus_1.JPG

Azt a pár perc sétát azért megérte, nyáron szeretem ezt a fotóhelyet, kár, hogy túl izgalmas téma nem fordul elő a Népfürdő utcai felhajtón.

augusztus_v.JPG

Ebből a szögből nézve egészen fotógén a Nagyvárad tér.

Szeptember

A fotózást két fontos esemény határozta meg ebben a hónapban nálam: négy napot töltöttem Prágában, szeptember végén pedig a ferihegyi Ikarus-találkozót lőttem végig. Mellé még érdekes téma volt az Aranyhegyen rendszeresített Karsan is.

szeptember_ik_1.JPG

Az egész évet tekintve is az egyik legnagyobb fogás ez nekem, eddig minden alkalommal ELKerültem ezt a kocsit. Az idei év elején került magán kézbe a busz, előtte 25 évet szolgált a Katasztrófavédelemnél és tizenhatot a Volánbusznál.

szeptember_1.JPG

Szeptember óta megszokott a midibusz a furgon helyett Aranyhegyen. Nekem még nem sikerült megszokni.

szeptember_v.JPG

Kassa és Miskolc után került Prágába ez KT8D5, aminek a típusmegjelölése a felújítás után kiegészült az RN2P-vel.

Október

Az év utolsó két-három hónapjában főleg a budapesti Ikarusokra, azaz a 412-esekre és a GVM-ekre feküdtem rá, szerencsére egész sok sikerrel. Prága utóhatására villamosokat is szép számmal fotóztam, elsősorban a Tatrákra mentem rá, illetve a hónap végén Zsámbékon nézhettem meg a magyar buszgyártás szárnypróbálgatásait.

oktober_ik_1.JPG

A délutáni körökön az óraátállítás óta értelmes kép nem készíthető a napi egy GVM-ről a 75-ösön, de október elején még ilyen fények voltak délután 4 körül.

oktober_1.JPG

Kétségtelenül nagy dolog, hogy Ganz-felirat került egy új közúti járműre, de nem hiszem, hogy komoly jövője van ennek a kooperációnak.

oktober_v.JPG

A hírek szerint nem sok van hátra a hagyományos Tatráknak Budapesten - jó, mondjuk ezek sem hagyományosak a kijelzőkkel, de azért a klasszikus visítóhang még megvan. 

November

A hónap a 412-GVM-Tatra szentháromság jegyében telt el, ha az előző hónapból troli volt, akkor innen 412-est illik választani a hónap Ikarusának - rögtön 1-jéről. Jártam Sopronban is meccsen, Siófok után ott is lőttem ex. agglomerációs VB-s MAN-t, itt ráadásul át is fényezték a buszokat. A hónap legvégén leesett az első hó Budapesten is, kihagyhatatlan erről egy kép. Hiányzó Ikarus jutott erre a hónapra is, mégpedig a székesfehérvári Ikarus-gyárból, de ez most kimarad a posztból.

november_ik_2.JPG

Nem éppen klasszikus novemberi idő, szerencsére. Ez volt az utolsó 412-es, amiről idén még nem volt fotóm.

november_1.JPG

A budapesti agglomerációba ez már túl öreg busz, de átfényezve Sopronba még jó! Igaz, vannak városok, ahol az eredeti kék festéssel álltak ezek forgalomba a budapesti üzem után.

november_v.JPG

Az előző télen egy ilyen havas nap sem volt, most már november végén összejött az első.

December

Az adventi járművek fotózása maradt az egyetlen izgalom, de csavartam egyet a dolgon, és nem Budapestről, hanem Miskolcról és Nyíregyházáról hozok egy-egy fotót. Emellett Győrben sikerült napos időben lőni pár buszt, majd a vonatozás után Kelenföldön is - utóbbi jelentősége, hogy ott bő húsz perc alatt összejött tizenplusz rendszám, ezzel az Ikarus, Mercedes és Credo után már MAN-ből is ezernél többről van fotóm. Ezt mondhatjuk egy év elején kitűzött cél teljesítésének is, ahogy Ikarusból is jóval többet fotóztam, mint azt vártam, de ez főleg a rendezvényeknek köszönhető. Szerencsére havas képeket is volt lehetőség készíteni karácsony előtt, ezt is kihasználtam, azóta pedig nem is lőttem közlekedési eszközt. Jó eséllyel a poszt megjelenése után sem fogok már 2023-ban.

december_ik_2.jpg

Óriási rendszám így az év végére. Amúgy decemberig úgy volt, 280-as lesz majd idén is az adventi busz Nyíregyházán, valószínűleg kevesen vannak rajtam kívül, akik jobban örülnek a C80-asnak - de a 280-as a JSZ-379 lett volna, azt viszont már lőttem korábban, ezt nem.

december.JPG

Képeslapra illő téli táj december 23-án Pilisszentkereszten, és este erre még komoly friss hó esett. Szentestére mégis csak latyakos hó maradt - gondolom, nem tudom, nem ott karácsonyoztam.

december_v.jpg

A szeptemberben Prágában lőtt villamos egyik testvére, csak ez Miskolcon maradt, hogy minden évben ő legyen az adventi látványosság. Egyszer látni kell minden közlekedésbarátnak, nekem idén sikerült először.

Elégedett vagyok ezzel az évvel a járműfotózást illetően, sokkal jobban sikerült, mint vártam, így jóval optimistább is ez a poszt, mint a tavalyi. Ettől még arra számítok, hogy jövőre kevesebb kép készül majd, ami érződni fog az évzárón is, viszont blogposztból talán nem lesz kevesebb az ideinél - ezzel nem tettem magasra a lécet. Lesz évzáró 2024-ben is, és a Facebook-oldalt is érdemes lesz követni továbbra is. Boldog új évet!

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr5518274217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása