Kárpátbusz

Kárpátbusz

Az Ikarus 280-GVM trolik végnapjai

2024. január 25. - Dr.V.ker.

Nem tudni még, meddig húzódik az agónia, de az biztos, hogy a 280-as trolik végnapjait éljük már. Az utolsó tíz budapesti példány bemutatása következik!

A 2023-as évzárómban is utaltam rá, hogy tervezek egy posztot a GVM-ekről, csak a tavalyi évben még nem volt teljes a kollekcióm. Januárban totál váratlanul sikerült lefotóznom a 275-ös pályaszámú kocsit is, így végre jöhet a poszt! Alapvetően hasonló a tematika, mint a novemberi, 412-esekről szóló írásban volt, annyi a különbség, hogy itt most pályaszám szerinti sorrendben megyek végig a képeken, nem időrendben. 

Még egy különbség a 412-eskhez képest: ott azt írtam novemberben, hogy maximum egy éve van a típusnak, ez továbbra is így áll, ha a BKV maximidi tendere sikeres lesz, akkor a 412-es buszoknak még az idei év végére annyi (a 412-es trolik ugye maradnak), ezzel a típus globális szinten is búcsúzik majd a közforgalomtól. A 280-as trolik esetében nem ilyen egyértelmű a helyzet - eleve közlekedik még BKV-s eredetű GVM Szegeden és Bila Cerkvában is, bár utóbbi esetében a háború miatt sok a kérdőjel. S akkor ne feledjük, Szófiában még mindig van pár GVM, azaz még egész elterjedt típusról beszélünk, két EU-s fővárosban is megtaláljuk a modellt. Ha ez nem lenne elég, akkor még az sem egyértelmű, hogy Budapesten mennyi van hátra a GVM-eknek: ami biztos, hogy idén nyárig maradnak, de látva, hogy néha tartalékként is bevetik őket a dedikált három csúcsidei fordán kívül, azt mutatja, szükség van rájuk. Kérdés még, milyen hálózatfejlesztési tervei vannak Budapestnek - ne feledjük, választási év van, a 75-ös hosszabbítását már bedobták -, szóval sok a nyitott kérdés, akár évei is lehetnek még a típusnak, de simán kivághatják őket az idén, én semmit nem merek tippelni. 

Lényeg a lényeg, nem vártam meg, amíg valami biztos időponthoz köthetően lesz aktuális ez a téma, amint lett egy éven belüli fotóm mind a tíz maradék kocsiról, neki is láttam a posztnak - bár vehetjük úgy, hogy a 263-as pályaszámú kocsi "egyéb állományba helyezése" (ami ugye a gyakorlatban szinte mindig selejtezést jelent) adja a poszt aktualitását. Természetesen egyik kocsi sem az elmúlt egy évben lett meg először, viszont stílszerűen a legkésőbb elkapott és talán legkevesebbet kiadott 275-ről egyetlen korábbi fotóm volt, az is elég rossz beállításokkal készült, szóval arról kellett kép tényleg.

Még annyit a képek előtt, hogy alapvetően az "egy troli - egy kép" elvét követem, de főleg hátulról készült képek miatt vannak kivételek. Lássuk hát!

207.JPG
A megmaradt trolik közül a legidősebb, a poszt publikálásának másnapján 36 éves (hopp, még egy aktualitás!) 207-es pályaszámú GVM kanyarodik Újlipótvárosban a Victor Hugo utcából a Pozsonyi útra. Amúgy a 207-es volt az első gyárilag bolygóajtós kocsi és egyben az első 1988-as példány, a 200-206 közötti kocsik még 1987-ben készültek.

229.JPG

A másik 1988-as kocsi a maradékok közül, a 229-es a Puskás Stadionnál. Ha jól emlékszem, ez talán pont a 435-ös és MAN-trolik búcsúnapján készült fotó.

236.JPG

A 236-os már 1989-es gyártmány (ahogy az összes további kocsi is), február 1-jén lesz 35 éves. Itt épp a novemberi ködben keresztezi a Váci utat a Dózsa György úti metróállomás felett.

236_2.JPG

Még mindig a 236-os, de már a megállóban az ELMŰ impozáns székházával a háttérben.

237.jpg

Esti kép nélkül nem lenne hiteles a poszt, hiszen az elmúlt egy év zömében elég sokat közlekedtek sötétben ezek a trolik. A képen a 237-es cserél utast a Budai Nagy Antal utcában, a 75-ös és 76-os végállomásán.

237_h.jpg

Legyen azért egy kép a 77-esről is, hiszen utasszámmérés, vagy egyéb eseti ok miatt oda is ki-kiadnak GVM-et a végjátékban is. Meg milyen menő már a Puskás Arénával a háttérben a 280-as!

239.JPG

239_h.JPG

A 239-es a Hősök terén a reggeli csúcsban november közepén.

239_utaster.jpg

Ez pedig a 239-es utastere pár nappal a fenti képek után. Ezzel utaztam - eddig - utoljára.

260.JPG

A 260-as érkezik a Városligethez októberben, még az óraállítás előtti napokban, amikor a délutáni csúcsban még ilyen fények voltak.

260_2.JPG

Szintén a 260-as kevesebb, mint két hónappal később a Kárpát utcában. 

263.JPG

Ez a legrégebbi fotó a posztban, ez még 2023 februárjában készült. Emiatt kicsit csalás is, hiszen akkor még több GVM volt kiadva a napi forgalomba. A január 23-án egyéb állományba helyezett 263-as itt a Dráva utcai megállóból rajtol el.

266_h.jpg

Jó, hát ez csak statisztikai kép, biciklizés közben lőttem szeptemberben a Hollán Ernő utcában. De a 266-osról van több fotóm is, régi is, de új is az elmúlt évekből, szóval annyira nem pörögtem rá, mint a 275-re, amiről kellett az új kép.

271.JPG

A 271-es már garázsmenetben távozik a 80-as vonalról a reggeli csúcsidő végén novemberben a Puskás Stadionnál.

275.JPG

275_h.JPG

S végre a 275-ös is meglett, friss, januári fotók róla az Örs Vezér teréről. Érdekesség, hogy a nagy hírverést kapó hétfői és pénteki menetrend bevezetése után pénteken délután is jár két GVM a 80-ason, nem csak reggel. A troli mellett amúgy maga a helyszín is fontos a poszthoz, persze nem izgalmas, de egy ilyen írás nem lett volna teljes az Örs nélkül.

Bár igyekeztem az összes olyan vonalról berakni fotót, ahol a végjátékban is előfordulnak a GVM-ek (jó, a csak reggeli csúcsban befelé járó 81-es kimaradt), de erős a 75-ös túlsúlya, amit nem is bánok, hiszen az a vonal közlekedik hozzám a legközelebb, azzal utazok is néha. Persze ahogy a 75-ös, úgy a 77-es és a 80-as is nagyon alap GVM-es vonal volt mindig is, igaz, utóbbi kettőn a 435-ösök is sokat jártak - a 75-ösön is, csak még az ősidőkben.

Ezzel tulajdonképpen el is búcsúztattam a típust, bár nyilván ahogy egyre hosszabbak lesznek a nappalok, a 75-ösön néha-néha biztos fogok még fotózni GVM-et, és ha úgy adódik, talán még utazok is valamelyikkel. Ki tudja, lehet, hogy erre még jövőre is lesz lehetőség!

Kis statisztika a végére. Sajnos a Ziu-k kivonása utána pár évig nem foglalkoztam annyit a trolik fotózásával, ennek meglett a böjtje: 62 GVM-et sikerült fotóznom az évek során, azaz bőven van olyan, ami kimaradt - 22-ről nem lett fotóm, igaz, ezek egyike az a 283-as, amiből a 156-os replika készült nosztalgiának, vagyis azt még lesz módom kicsengetni. A 74, a 74A és a 78 vonalak kivételével mindegyiken lőttem 280-ast, de a legtöbbet egyértelműen a 75-ösön kaptam el. Ráncajtóval csak a 202-es lett meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr9118307907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.01.27. 00:23:47

Még nem tudnám különböztetni őket...
süti beállítások módosítása