Kárpátbusz

Kárpátbusz

Úristen, ez egy kinnalvós túra?

2024. augusztus 26. - Dr.V.ker.

2024-ben külső telephelyen fotózni hiányzó Ikarust - felbecsülhetetlen.

Évek óta nem jártam klasszikus kinnalvós túrán (2021-ben voltam utoljára, persze, hogy Baranyában akkor is, de teljesen más részén, az Ormánságban), igazából már nincs miért - alig van hiányzó Ikarus a Volánbusznál, amik maradtak, jellemzően nem állandó fordát járnak, meg amúgy is főleg a déli és a keleti határvidéken kell(ene) őket keresnem. Az meg valahogy nem vonz, hogy 10 órán és több száz kilométeren át Credókat kergessek, de most kivételt tettem egy potenciális hiányzó C56-osért. Megérte.

20240824_140404.jpg

Na jó, nem egy igazán klasszikus kinnalvós túra volt ez: nem keltem érte hajnalban, nem csak ezért indultam útnak. Balatonkeneséről mentem Mohácsra egy kupameccs miatt, de ha már ennyit autózok (a visszaút se Budapestre, se a Balatonra nem volt megoldható tömegközlekedéssel), akkor csapjunk hozzá egy kis fotótúrát is! Ehhez persze főleg az hozta meg a kedvem, hogy a héten nézegetve a környéket az utas.hu-n, feltűnt, hogy dolgozik az egyik komlói hiányzó C56-osom Dombóvár környékén. A fórum és Őrült szemetelő úr segítségével egy elég erős tippet raktam össze: márpedig a JLW-493-nak Mágocson kell lennie a hétvégén, a Mekényes felé vezető út mellett. A fő cél tehát ennek a busznak a kicsengetése volt, de a tolnai és főleg a baranyai részen buszfotós módban közlekedtem, faluról falura buszokat keresve. Azt nem mondom, hogy mindenért meg is álltam.

A 64-es úton indultam el a Balatontól, Enyingen benéztem a "telepre": volt ott egy IDZ-423, két Reform és két Alfa Regio, mindegyik mérsékelt ellenfényben. Útközben láttam, hogy egy úszóprogramos Crossway áll ott, ahol 12 éve a VT-Transman egyik Rákos Union 350-esét fotóztam. Hát, az utódjáért nem álltam meg, ellenfényben állt. Ezt követően Simontornyán hagytam ki egy szintén ellenfényes Credót a vasútállomáson, Pincehelyen meg ott nem állt busz, ahol 12 éve, keresgélni nem volt kedvem, így Gyönkig nem álltam meg - járatban jött szembe egy Econell még Pincehelyen, mást buszt addig nem is láttam. Sajnos Gyönkön is minden rossz fényekkel parkolt, viszont elég menő volt a három régi Conecto egymás mellett parkolva, ez még ellenfényben is megért egy fotót! Mint utóbb kiderült, a háromból csak egy volt meg, kár, hogy így parkoltak.

p1080573.JPG

Amúgy volt itt egy negyedik busz is - egy Credo.

Egyébként itt egy rövid szakaszon olyan helyen jártam, ahol eddig még soha, Gyönk térsége eddig nekem kimaradt. Hőgyészig nem láttam semmit, ott viszont végre napos-ajtósban is állt valami: egy új Econell. Irány tovább Kurdon át Baranya felé!

p1080575.JPG

Hőgyész, autóbusz-váróterem

Kurdon lehet, találhattam volna buszt, ha van kedvem körülnézni, gondoltam is rá, de sorompót kaptam volna, ehhez már végképp nem volt kedvem, mentem inkább Mekényes felé. Ott 11 éve, amikor utoljára arra jártam, egy Nabi és egy 266-os volt a faluban. Most is két busznak kellett volna lennie, egyet találtam meg: egy Econell.

Következik végre Mágocs, persze előtte még Nagyhajmáson is átgurultam, de semmi. Mágocson viszont nem kellett sokat izgulni! Alig, hogy beértem, már láttam a C56-os hátsóját, ráadásul kiválóan sütötte a nap a buszt ajtótlanból, tökéletes tényleg, hát megérte ez a 60-70 kilométer kitérő! Mehet a pipa a JLW-493-ra, óriási fogás, na. 

p1080579.JPG

Az is "csak" egy erős tipp volt, hogy a busz ott lesz, de hogy ennyire szép fényekkel parkoljon? Óriási!

Elvileg még két busz van Mágocson, egyet találtam meg, ez egyben az állandóságot is jelentette ezen a napon: ugyanott állt az LFA-109, mint 11,5 éve. Most ráadásul napos-ajtósban, egyem a szívét ennek a hulladék ősCredónak. Még Pannon Volános hokibot is van rajta, kiváló!

p1080583.JPG

Egyébként ezeket is meg kell becsülni, ennyire öreg (19 éves) Credo sincs sok állandó fordán.

A harmadik buszt nem kerestem, irány most már Mohács, 4-kor kezd a Kerületke! Bikalon Credo ellenfényben, nem álltam meg érte, ellenben Egyházaskozáron egy 200-as Ikarus körvonalait véltem felfedezni egy kertben. Igen, az egy 211-es, ott rohad már ki tudja, mióta, benőtte a gaz. Annyira, hogy a rendszámát sem lehet kivenni, de kis szenvedés után annyit láttam, hogy GL?-968. Ez már elég volt, itthon kis kereséssel kiderült: GLZ-968 az, ez sem volt meg, oké, ez is egy hiányzó Ikarus, bár kicsit necces ráhúzni az X-et, hiszen az elejéből semmi nem látszódik.

A következő település Szászvár, ahol két Econell fogadott jó fényekkel, kicsit arrébb egy MNY-830 ellenfényben, azért nem álltam meg. A faluközpontban még egy Econell, ellenfény, hagyjuk. Mázán csak maszek lerakat van, anno a 11,5 évvel ezelőtti túrán megálltunk nézegetni ezeket, de engem igazából nem érdekelnek, Ikarus nincs köztük. 

p1080586.JPG

Bonyhádra most nem tértem be, a város szélén meg már nem áll maszek 200-as Ikarus, micsoda meglepetés. A 6-os út mentén nem kellett megállni semmiért, néhány Credo jött szemből itt-ott Pécsváradig, ahol lekanyarodtam Geresdlak felé. Hogy itt miért Lovászhetény felé van kitáblázva Mohács, az egy nagy rejtély, Geresdlak felé rövidebb az út.

p1080590.JPG

Himesháza jobban fotózható busza.

Rendszámot viszont Himesházáig nem találtam, ott megint két Econell várt, az egyik árnyékos orral, a másik szinte tökéletes fényekkel. Zárásként Székelyszabaron egy EC12-es Credo, majd fél órával a meccs előtt befutottam Mohácsra, még enni is volt időm. A nap fő attrakcióját, a JLW-493-at leszámítva Enying és Gyönk kivételével kizárólag Credo parkolt mindenhol külső telephelyen a Volánbusz részéről, ahol láttam buszt. Járatban két Neoplan Tourliner jött a 6-os úton, illetve Gyönk térségében egy Intouro, amúgy szintén csak Credo, de körülbelül egy tucat. Oké, tudtam, hogy Credo-dominancia van, de ez a szint azért meglepett.

Akit a foci érdekel, olvassa el ezt a posztom is, amúgy nyert a Kerület a Mohács ellen.

Hazafelé igyekeztem expressz módban menni, és csak akkor fotózni, ha "muszáj". Az 56-os úton feltűnt, hogy több megállóban is várják a buszt szemből. Mivel szép, napos-ajtós fények voltak még, megálltam Bár és a Dunaszekcső között, jött is az Inovell. Pár perc múlva még egy, de arra nem számítottam, így csak egyet lőttem. Innen már siettem hazafelé, de az volt a mondásom, hogy ha látok valamit, megállok érte + Szekszárdon benézek a buszállomásra. Utóbbi nagyon lehangoló volt, egy Citaro (vagy az Conecto?) és két Neoplan összesen, meg sem álltam. Egyébként itt járatban egy Intouro is jött szemből a Hévíz–Szeged járaton, szóval már-már tömegével találkoztam a Credón kívül más busszal is.

A 63-as úton Szedresen Credo alszik, későn vettem észre, nem fordultam vissza érte. Jánosmajoron szintén Credo, de napos-ajtósban az utolsó fényekkel, ezt azért meglőttem. Közben egy Inovell járatban is jött, az sajnos nem lett meg.

p1080595.JPG

Szedres-Jánosmajor, a legjobbkor érkeztem.

Nagydorogon egy újabb Inovellt fotóztam, majd a mágocsi Credo mellett még egy dolog hozott egy állandóságot a napba: egy baranyai vagy tolnai fotótúrát Simontornyán kell zárni úgy, hogy már alig van fény az utolsó fotóhoz. Ez így volt 11 éve, így van most is, csak ezúttal nem a vasútállomáson, hanem a Laposi téren zártam - ja igen, Vajtát és Cecét ki is hagytam, Sárszentlőrinc felé rövidítettem. Itt két műszakos busz is állt amúgy, egy Setra és egy Irisbus, szóval a tucatnyi Credo mellé jutott egy kis csipetnyi más is!

p1080597.JPG

Legyen a végére még egy nem Credo.

Simontornyától északra már akkor sem fotóztam volna, ha nem megy le a nap, hiszen dél körül is erre jöttem, a kör bezárult. Azt hiszem, maximálisan elégedett lehetek, hiszen lőttem összesen három Ikarust, ebből kettő nem volt meg, és a JLW-493 képében megvan az első idei közforgalmú Ikarus-rendszámom. A fotózott Credók között is akadt rendszám: összesen 14 volános és három maszek rendszámmal gazdagodtam, ebből 11 kocsi volt Credo.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr5518472721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

robbanómotor 2024.09.17. 01:20:47

"Mázán csak maszek lerakat van, anno a 11,5 évvel ezelőtti túrán megálltunk nézegetni ezeket, de engem igazából nem érdekelnek, Ikarus nincs köztük."

Dehogynem vannak, csak rossz helyen kerested. :D
süti beállítások módosítása