Végül nem írtam még hosszabb címet azzal a kiegészítéssel, hogy ebben a formában, mert akkor rögtön többesszámba is kerülhetne a buszjárat szó, és a 115-ös mellett a 109-est is búcsúztatnám. De nem, ez a poszt csak a 115-ös járat nekrológja!
A hármas metró nagyjábóli átadása (két állomás ugyan még kimarad, de hétfőtől végre teljes hosszában jár a metró) számos változást hozott a budapesti tömegközlekedésben. Ezek közül engem három dolog érdekel: hétvégén is jár és megmarad a metrópótlás idején bevezetett útvonalán a 79-es troli, valamint megszűnik a 109-es és a 115-ös busz. A háromból két változás erősen összefügg, és mivel november óta már a XIII. kerületben élek, arról a kettőről szól a poszt, a 109-est most hagyjuk. Azért is, mert bár a 109-est is feleslegesnek tartottam az utolsó formájában, annak a járatnak azért lehetett volna létjogosultsága kisebb átalakításokkal, hangolásokkal, a 115-ös viszont a troli Vizafogón való megjelenése óta tényleg úgy, ahogy volt, teljesen felesleges.
Ettől a ponttól a troli kiszolgálja a Dagály utcát, de innen a Váci út felé nem maradt tömegközlekedés.
A 115-ös busz története szorosan összefügg a 133-assal, ezért kezdjük onnan a történeti alapokat. 1983-ban indult el a Lehel tér és a Vizafogó között (akkor még csak az Elektromos-pályáig) a 133-as busz, 1984-től pedig már az Árpád hídig közlekedett a Dagály utcán át. Később a Dagály utca helyett az Árpád híd felé a Cserhalom utca és a Váci út felé ment a busz, visszafelé maradt az útvonal. Közel negyven év után szűnik meg tehát a buszközlekedés a Dagály utcában - még szerencse, hogy nem utód nélkül, helyét ugyanis a sokkal menőbb, és nem mellesleg zöldebb trolik veszik át.
A XIII. kerület gerincjárata volt. Mondjuk a 15/115-nél jóval megbízhatóbban járt, de nem véletlenül adták ki néha midivel.
A 133-as 2008-ig közlekedett naponta, utána 2013-ig előbb hétvégente, majd hétköznap este is a 15-ös és a 133-as összevonásából születő 115-ös vette át a helyét. 2013 novemberétől 15-ös jelzéssel teljes üzemidőben az új járat közlekedett, majd kis korrekció után 2014 májusától a 15-ös a Gyöngyösi utcáig hosszabbodott, a 115-ös pedig az Árpád hídig járt, mindkét irányban a Dagály utcán át. Érdekes adalék a Gyöngyösi utca metróállomás és a Vizafogó lakótelep közötti közlekedéshez a 2003 és 2008 között létező, a BKV által üzemeltetett Tesco-busz: a 15-ös 2014-es meghosszabbítása előtt ez volt az egyetlen busz az útvonalon, persze akkoriban még a Duna Pláza és a Rákos-patak között csak rozsdaövezet volt, ma meg már egyre több a lakás, így a 15-ös északi szakasza is egyre népszerűbb.
A 15-ös és 115-ös járatok 2014 tavaszán kialakuló felállása megmaradt 2023-ig, annyi kiegészítéssel, hogy 2019-ben megjelent a 79M trolibusz a Vizafogón, a Dráva utcától vezeték nélküli, önjáró módban a Népfürdő utca–Dunavirág utca–Esztergomi út–Dagály utca–Népfürdő utca útvonalon, munkanapokon. A hosszabbítás bevált, a troli egyre népszerűbb lett, így ugyanezen az útvonalon, március 18-ától teljes üzemidőben, hétvégén is közlekedik, ugyanekkor a 115-ös busz megszűnt.
A 15/115 kocsikiadása is változatosan alakult az elmúlt tíz évben, de az első években a 412-es alap volt.
A lépés főleg a zavarérzékenységgel magyarázható, ezért is tartom helyesnek: a 15-ös és a 115-ös hangolása jobb esetben is csak hétvégén működött, teljesen random követési idővel járt a két járat, bónuszként a troli megjelenése után rendszerint sikerült együtt mennie a 115-ösnek a trolival, de láttam példát olyanra is, hogy a Népfürdő utca/Árpád híd megállót a három járat egyszerre érintette. A 79-es gyorsabb és kiszámíthatóbb kapcsolatot ad a hármas metróval a Dózsa György útnál, és nem mellesleg érinti az összes többi metróvonalat is. Utóbbit persze megadja a 15-ös busz is, de hétköznap csúcsban mire levergődik a Kossuth térig, addig a troli biztosan bent van a Keletinél, a földalatti és a négyes metró elérését hagyjuk is.
Itt már pótlásként tűnik fel a "kis Volvo" a Petneházy utcában, de egy ideig ezekkel volt kiadva a két járat.
A 15-ös értelme természetesen nem is az, hogy végig utazzák, hanem összeköti Lipótvárost Újlipótvárossal, az utóbbi városrészt a Lehel térrel és a Vizafogóval, illetve a Vizafogót a Lehel térrel. Aki a belvárosba akar eljutni a 15-ös északi szakaszáról, az úgyis metrózni fog, vagy a 79-es trolival megy el mondjuk a földalattiig. A 115-ös önálló szakaszának semmi értelme nem maradt a troli megjelenésével, cserébe a 15-öst még zavarérzékenyebbé tette a betétjárat. Nyilván sokkal ezután sem lesz kiszámíthatóbb a 15-ös, de azért az nem mindegy, hogy csúcsban is 20, hétvégén meg 30 percenként indul-e valami a Gyöngyösi utcától (+ a késések, elverődés), vagy sűrűbben. Nyilván nem én vagyok a legjobb statisztikai minta, de a szűk félévben, amit úgy éltem a környéken, hogy még létezett a 115-ös busz, egyszer használtam az önálló szakaszon, akkor sem lyukasztottam ezért külön, hanem még volt érvényes időalapú jegyem, ezért kipróbáltam a Dagály utcai buszozást. A trolit ezzel szemben párszor már igénybe vettem, akár külön jegyet is használtam miatta, mert főleg télen, amikor a bicikli sem alternatíva feltétlen, azért jól tud jönni.
A 133-ashoz hasonlóan ezeken is megfordultak midik, főleg hétvégén. Karsant sajnos nem lőttem itt.
A 115-ös megszűnésével a Lomb utcában és a Frangepán utcában nem közlekedik busz a továbbiakban, igaz, mindkettőt csak minimális szakaszon érintette a járat, és csak a Boráros tér felé. A poszt további részében jöjjön még pár kép a vonal önálló szakaszáról:
Kár a furgonért a képen, de balra a csuklós Modulo a 115 (és a korábbi 133) végállomásán áll, jobbra a 115-ös az utolsó hónapokban használt treff felé tart.
A 133-ason ugye a 415-ös volt az alap, de egy időben a 115-ösön is megfordult a típus.
A metrópótlás alatt a Váci út ezen oldaláról indult a 115-ös, és már nem is tért vissza régi helyére.
Nem az igazi a szög, de itt a forgalom ezt engedte. A Dagály utcából érkezik a Váci útra egy Modulo a 115-ösön, az utolsó időszakban ez a típus volt az uralkodó a járaton.
De még az új Mercedes-Benz Conectók is eljutottak ide. Itt a Lomb utcába fog befordulni a Petneházy-ról a busz, itt most már csak egyenesen mennek a buszok 120-asként.
Nem életem képe ez a kettő, de itt jó fény sosincs, én meg jól estére hagytam a Lomb utcai centizés megörökítését az utolsó héten.
Hát ez meg tényleg csak dokumentáció, de egyszerűen nem fotóztam máskor buszt a Frangepán utcában.
Kiváló példa a hangolásra a Dagály utcában.
Itt van még egy jól sikerült hangolás, rosszabb fényekkel.
Dagályfürdő megálló a Váci út felé, na ilyen nincs most már.
Ugyanez a megálló a másik irányba, itt meg már csak a troli jár.
Végezetül egy felszámolásra került megálló, a Karikás Frigyes utca.