Kárpátbusz

Kárpátbusz

Utolsó Ikarusok a Balatonnál

2022. szeptember 11. - Dr.V.ker.

Tekinthetjük ezt a posztot a tavalyi Ikarus-parádés írás folytatásának, már csak azért is, mert arra a posztra vetve egy pillantást jól látszik a különbség. Egy év múlva várhatóan hasonló arányban kopnak tovább a környék Ikarusai.

A 2021-es posztban még a bőség zavarával küzdöttem, be sem tudtam rakni minden Ikarusról képet, de a felsorolásom is biztosan hiányos volt úgy, hogy több tucatig jutottam a megfigyelésekkel. Idén már más a helyzet: nyilván most sem láthattam minden Ikarust, ami megfordult a Balaton keleti medencéjének településein, főleg nem fotóztam le mindet. A kínálat viszont érezhetően esett, fordás Ikarus elvétve maradt, cserébe ugyanakkor tartalékként még szép számmal fordultak elő a környéken.

hca-631_6.jpg

Kezdjük a fordás kocsikkal: míg tavaly a nyár első felében még tobzódtunk a fordás Ikarusokban a Balatonnál, addig az idei nyárra kettő maradt ebbe a régióban, két C56: FLR-766 a Veszprém–Enying járaton, és a HCA-631 balatonkenesei kinnalvósként. Előbbiről nem is a szokásos járatán lett fotóm, a HCA esetében pedig a régi-új külső telephelyet avattam fel.

flr-766.jpg

Heti egyszer az IAW-048 is megfordult kotta szerint a Balaton partján, vasárnaponként a reggeli küngösi kanyarra küldték el, amúgy a Bakony felé honos a busz. Egyik vasárnap a HFF-773 pótolt a járaton, így a tavaly még Kenesén mindennapos kocsiról lett egy idei fotóm is, immár az új körforgalomban.

iaw-048_4.jpg

 hff-773_8.jpg

Vélhetően nem fordásként, de hetekig napi rendszerességgel, és egyébként is sűrűn járta a 8082-es Székesfehérvár–Balatonfüred járatot a HKF-156, de ugyanezen a járaton fehérvári részről a HIY-428, ex. somlós részről a HRE-910 is megfordult - és még ki tudja, mi.
hkf-156_2.jpg

hkf-156_3.jpg

 hre-910_2.jpgErre mondjuk, hogy "dokumentumjelleggel".

A HRR-872 is végigdolgozta a nyarat, de ez sem fordás, hanem univerzális tartalék: a Balatont érintő vonalak körül főleg Pécsen és Siófokon járt, azonban néha Kecskemétre is elküldték.
hrr-872_5.jpg

Bár a balatonfüredi buszokkal keveset találkozom, inkább csak a netes adatokra tudok támaszkodni: láthatólag sokat mozog a GSG-356, a HGS-340 és az IAW-004 is, de nem mindig ugyanazokon a járatokon. Igaz, a füredi EAG-k egészen júniusig fordásak voltak Győr felé, így ott éppen a nyárra történt meg a váltás.
gsg-356.jpg

 Június végén egyszerre vizsgázott és/vagy javított két kajári busz is, így Küngös felé szinte csak E95-ösök jártak a csuklósok mellett. Feltűnt ott a GSG-357, a HKF-292 és a KRR-145 is. Előbbi Siófok, utóbbi Kaposvár (!) felé is megfordult a nyáron, a HKF viszont a párhetes bevetése után eltűnt a környékről, azonban elvileg még állományban van, miközben a GSG-357 Veszprém és Zirc között vonatpótlóként is feltűnt.
gsg-357_5.jpg

Svenkelésnek elmegy.

hkf-292_4.jpg

Napos időben az igazi ez a kinnalvós hely, most nem volt szerencsém vele.

152_3369.JPG

Épül a körforgalom Kenesén, de a buszt azért átengedték az építési területen - pedig bíztam valami extra terelőútvonalos fotóban.

krr-145_8.jpg

Egyszer még Kaposvárra is eljutott a KRR-145, de jellemzőbb volt rövidebb járatokon

krr-145_7.jpg

Balatonkenese felé még az IDZ-427 járt több alkalommal a veszprémi Ikarusok közül, a különleges azonosítóitól megfosztott, évtizedes fordájáról lekerült C56 a balatonakarattyai járaton tűnt fel a leggyakrabban, de eljutott Siófokra is. 
idz-427_6.jpg

Más megyéből már csak elvétve küldtek erre Ikarust, persze a tatabányai üzemegység élen jár az ilyesmiben. Idén csak az északi parti hévízi járatot figyelgettem, ott a HUX-313 és az LVK-801 többször is megfordult, de aztán az Irizart sikerült egész stabilra összelapátolni, nyár végén pedig az LZR-296 lett nagyjából állandó - helyette ugrott be egyszer-kétszer a GWX-009. Az ország távolsági szempontból legalja üzemegysége Reformot, sőt, ex. budapesti agglomerációs MAN-t is küldött a Balatonhoz. Azért ott is fiatalodik az állomány, a HUX-313 a nyáron selejt lett.

lvk-801_3.jpg

152_3408.JPG

 Hát, az LVK azért jobban sikerült, de szerencsére a selejtezése előtt még Bicskén is belebotlottam a HUX-be.

gwx-009.jpg

Ahogy fent említettem, Székesfehérvárról a 8082-esen a HKF-156 egészen gyakran eljutott Balatonfüredre, értelemszerűen 256-ost és 386-ost már nem küldtek onnan, mint tavaly. C56-ost én nem láttam, de azért nem fogadnék rá, hogy egy sem volt a járaton egész nyáron. Az enyingi kocsik lecserélésével Siófok térségében sem parádézott annyira az ex. Alba Volán, de a HKF-178 több ízben is járt egyik-másik ottani vonalon. Sajnos fotóm nem lett róla. 

Siófokon keveset jártam a nyáron, az IAW-002-be sikerült többször belebotlanom (még fordás, mint utólag megtudtam, de én mindig más járaton láttam), a fórum tanúsága szerint párszor elővették az aranytartalék DUD-874-et is, és gondolom egy-két másik Ikarus is eljutott oda Somogy többi részéről (illetve ugye Veszprémből az említett kocsik), de az előző évekhez képest drasztikusan lecsökkent az Ikarusok száma a nyár fővárosában: se C56-os, se 200-as nem jár forda szerint, 415-ös és E94 egyáltalán nincs már Siófokon (*de, a GHB-061 forgalomban van, atomtartalék, legutóbb Tab környékén látták, de nyilván előfordult a Balatonnál is). A néha kimozduló 256-os mellett csak E95, E98 (elvétve Tatabányáról) és C56 járt a városban. Azért a tanév kezdetével a DUD-874 előfordulása is gyakoribbá vált...
iaw-002.jpg

Pécsről (vagy inkább Dombóvárról) is sikerült egyszer E95-öst küldeni Balatonfüredre: a HMW-919 fordult meg az 1740-es járaton, sajnos a szakadó eső miatt nem volt esélyem fotózni, és csak egyszer pótolt a vonalon.. A fórum szerint egyszer májusban is volt hasonló, ezek operatív pótlások Dombóvárról, ha lerohad valahol a pécsi járat. A poszt megjelenésére a HMW már átkerült a fővárosba, mint megőrzött jármű - az egyik utolsó nagyobb bevetése lehetett ez a pótlás az 500. E95-nek, tényleg nagy kár, hogy nem tudtam fotózni.

Szintén nem sikerült fotóznom a környéken, de biztosan járt a Balaton keleti medencéjében a HFF-774, HLD-636, HSX-340, IDZ-426, a KRU-290 is, sőt, gyanítom Veszprém egyéb C56-osai is el-eljutottak a nagy vízhez. Várpalotáról legalább egyszer biztosan járt Fűzfőn a JOU-732, idén azt se örökítettem meg. Balatonfűzfő és Balatonalmádi között járt a legtöbb Ikarus ebben a régióban.

Ahogy azt sejteni lehetett (és nem túl nagy látnokként meg is tippeltem) szinte csak C56-os és E95-ös maradt az Ikarusokat képviselni ebben a régióban. Ezek közül némileg meglepő módon talán még az EAG-ból van több, a C56-osok száma gyorsabban csökkent mint vártam, igaz, mégis azokból maradt fordás. Siófokon mutatóban maradt egy 200-as, feltehetőleg nem sokáig. Az Ikarus 415 és E94 teljesen eltűnt a környékről.

2023-ra várhatóan ténylegesen egy-két busz marad mutatóban, ha pedig két év múlva csak egy Ikarus is előfordul menetrend szerinti járaton a Balatonnál, az már nagy szó lesz. A keleti medencében biztosan.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr5417873913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.09.11. 14:08:50

Kiváló állatfaj...
süti beállítások módosítása