Kárpátbusz

Kárpátbusz

Ikarus-parádé a Balatonnál

2021. július 30. - Dr.V.ker.

Nagy közhely, de látva a megvalósuló buszbeszerzéseket, valószínűleg tényleg az Ikarusok szereplésének végjátékát láthatjuk idén.  Persze biztosan marad még közforgalmú Ikarus 2022-re - például Budapesten 200-asok is -, ám vélhetően olyanra már nem lesz példa, amit most a posztban bemutatok.

A Balaton keleti medencéjének partján még 2021 nyarán is mindennapos látvány az Ikarus. A poszt alapvetően a Balatonvilágos és Balatonfűzfő közti résszel foglalkozik, de említés szintjén egészen Siófoktól Balatonfüredig lesz szó a környéken előforduló Ikarusokról.

img_1645.JPG

Siófokot már csak azért sem érdemes kihagyni, mert például forda szerint jár oda Ikarus 256-os még most is, egyrészt az egykori Kapos Volántól a DUD-874, másrészt a korábbi Alba Volántól a BPG-677. A "Balaton fővárosában" emellett Kaposvárról 415-ös, Nagyatádról vagy Veszprémből pedig E94-es is meg-megfordul, míg Veszprémből az E95-ös egyáltalán nem ritka, Pécsről pedig néha E98-as érkezik oda, de a tatabányai járatok is szolgálhatnak meglepetéssel (C56, E95 vagy E98 is lehet rajtuk), így van még téma az Ikarus-fanklub számára egy siófoki nyaraláson is.

img_1666.JPG

Mindennapi autoDEL-ünket ad meg nekünk ma... Sajnos úgy állt félre a busz, hogy ez volt a maximum, amit ki tudtam hozni belőle, de igazából csoda, hogy nem esett szét, amíg Nagyatádról elért Siófokig. Nagyon meglepne, ha ez a busz megérné a jövő évet.

img_1601.JPG

Gyorsan a poszt elején tudjuk le az összes E94-est! GLB-481 Balatonvilágoson, Siófokról tart Veszprémbe egy vasárnap kora estén.

Balatonvilágoson a Siófokról és Veszprémből Enying felé közlekedő járatokon találkozhatunk a legtöbb Ikarus-szal, jellemzően Classicokkal. A C56-osok teljesen megszokottak itt, de még 415-össel is lehet találkozni, és ahogy említettem feljebb, az EAG sem ritkaság annyira.

img_0897.JPG

JHZ-334 Balatonvilágoson egy betérős Enying-Siófok járaton. Az ex. albás 256 és C56 teljesen megszokott erre, több is jár belőlük a vonalon.

img_1660.JPG

Ez tényleg az utolsó DEL-kép, de a GMP-616 azt az enyingi fordát járta júliusban (amúgy egy C56-os helyén!), amit munka közben sajnos nem tudok máskor megnézni, csak kora délután Balatonkenesén.

Balatonakarattyától kezdve már főleg egykori Balaton Volán szolgáltatja a műsort Ikarusok terén, köszönhetően a 7323-as járatnak - bár éppenséggel Bajára vagy Pécsre is elküldik az E95-öst Veszprémből, ha úgy hozza a szükség. Főleg C56-osokkal lehet találkozni itt is, kettő-három forda szerint érinti a települést.

img_1654.JPG

KRR-145 jó tartalékként ha kellett, Küngösre, ha kellett, Bajára ment. Itt az utóbbi járaton halad Balatonakarattyán, ilyen hosszúságú járaton már nagyon ritka az EAG az országban.

img_1632.JPG

HSX-340 hagyja el Balatonakarattyát Balatonfőkajár felé. A busz egyébként nem a szűken vett környék kocsija, bár innen nem messze, Vilonyán kinnalvós. A képen éppen pótolja a küngösi vonal egyik buszát.

Mielőtt Kenese felé mennénk tovább, egy kis kitérő Balatonfőkajárra, az éppencsak balatoninak számító falura. Itt éri el a Balatont a tatabányaiak északi parton közlekedő keszthelyi járata, amin Irizar a fordakocsi, de elég gyakran örvendeztetik meg E95-össel a környéket.

img_1533.JPG

HZT-965 Balatonfőkajáron, Keszthely felől tart Tatabányára az 1844-es járaton.

img_1649.JPG

Szintén a tatabányai járat, csak itt Balatonkenesén, egy ex. kisalföldes E95-össel. Sajnos kevés helyen lőhető ez a járat akár reggel, akár délután - ezen a napon nem volt időm elbiciklizni sem Almádiba, sem Kajárra.

Persze a veszprémi járatokon jóval több az Ikarus, az említett 7323-ason rengeteg C56-os, pár E95-ös és még a maradék 415-ös flotta is megfordult júliusban. Igaz, itt még forda szerint is jár C56-os az enyingi kocsi mellett a HFF-773 és a 774 képében, de ennél a párosnál jóval több jutott a környékre a nyáron.

img_1335.JPG

Igazán szép ez a C56-os! Az IDZ-427 inkább Berhida-Veszprém tengelyen jár, és Fűzfőnél tűnik fel a Balatonnál, ám itt a képen Balatonfőkajáron pótol éppen valamit a 7323-ason.

Kajáron két busz is kinnalvós - az egyik az FLR-759, helyette fél júliusban más busz járt. Volt, hogy másik Alfa Regio, de például a GHP-420 is megfordult erre, őt sikerült megörökítenem a külső telephelyen is.

img_1542.JPG

Jó kis külsőtelephely ez, főleg, ha ilyen busz jut ide.

Most már tényleg jöjjön Balatonkenese, elvégre itt fotóztam a legtöbb Ikarust a nyáron. A HFF-774 itt külső telephelyes, így itt az év mindennapján találni Ikarust - most jutott mellé egy jó adag másik is, a 774 szemléje idejére pedig az elődje, az FLR-756 is visszatért pár napra.

img_1624.JPG

FLR-756 Balatonkenesén. Igazi környékbeli autó, korábban Akarattyán, majd évekig Kenesén lakott. Egy ideje már tartalék, júliusban egy hétre visszatért a helyére, mégpedig a következő képen látható busz helyett.

img_1551.JPG

A 415-ös egyébként már Veszprém környékén is ritka, a korábbi nagyobb flottából csak négy darab maradt meg a nyárra, ebből három meg is fordult a környéken júliusban - volt olyan nap, hogy az FLR-756 mellett a GMP-616 és 617 is a Balaton felé járt. Legtöbbet a 617 helyettesített erre, viszont az időközben már leállították. 

img_1604.JPG

Ha igazak a hírek, és tényleg leállt, akkor ez az egyik utolsó napja volt a GMP-617-nek. Itt éppen a balatonkenesei Fő utcán mászik a forduló felé.

img_1327.JPG

HRR-872 a Pécs-Veszprém járaton júniusban. Ha nem is fordakocsi, de szinte minden héten elküldik erre a járatra.

A C56-os még nem számít akkora dobásnak, ez a típus minden bizonnyal jövő nyáron is fog még járni a Balatonnál, de abban biztosak lehetünk, hogy nem ekkora mennyiségben. Csak a 7323-as járaton megfordult hat darab az elmúlt hetekben, de ugye Siófok környékén is mindennapos a típus, ahogy egyébként az egykori Alba és Bakony Volán jóvoltából Balatonfűzfő felé is járnak még további példányok, valamint Balatonalmádi-Balatonfüred körül a volt Balaton Volán is szolgáltat C56-osokkal, szóval egy erősebb napon akár egy tucat C56-ossal is össze lehet futni Balaton partján - és ehhez még olyan sokat sem kell utazni.

img_1655.JPG

FLR-766, Balatonkenese, Táncsics Mihály utca

img_1657.JPG

IIG-983 is feltűnt Balatonkenesén pár napra.

Balatonfűzfőn a már említett járatokon felül a székesfehérváriak által adott 8082-es vonalon lehetnek érdekességek. Ez a korábbi Budapest-Balatonfüred járat maradéka, amit távolsági buszok helyett így már helyközikkel adnak - és beszállt a buliba a fehérvári üzemegység is. Milyen jó, hogy így alakult! 

img_1525.JPG

BOS-787 Balatonalmádiban. Nem éppen gyakori látvány arrafelé az Ikarus 200-as

A fenti 256-os mellett C56, sőt, 386 is előfordul a járaton, igazi csemege!

img_1679.JPG

GYL-946, az utolsó közforgalmú Ikarus 386-os (és egyben 300-as, ha a 395-ösöket E95-nek vesszük - és miért ne tennénk?) az országban, a Székesfehérvár-Balatonfüred járaton.

Szintén Várpalota-Papkeszi felől érkezik a Balatonhoz az egykori Bakony Volán 7534-es és 7538-as járata, amin a fordakocsik mellett fel-felbukkan valamelyik C56-os is - tavaly még E94-esek is jártak erre, sajnos az idei nyárra mind selejt lett.

img_1546.JPG

JOU-732 szintén Papkeszi határában. Várpalotáról Balatonfűzfőre tart.

Balatonfűzfőre visszatérve még a pécsi járatot emelném ki, hiszen már többször említésre került. Szóval igen, néha E98-as jön Baranyából, de akár Neoplan Tourliner is előfordulhat - érdemes figyelni a járatot!

img_1603.JPG

GUP-029 Balatonfűzfőn, Veszprém felől megy Pécsre a busz. Jó látni igazi távolsági járaton, ahová az E98 való.

Végül Balatonalmádi és Balatonfüred maradt, többet érdemelne a két város a sima említésnél, de arra jóval kevesebbet járok. A budapesti járat megszűnésével az IAW-004 jobb híján helyközi járatokon fordul elő, míg Győr felé rendszeresen jár az E98-as, és több füredi E95-ös is. A felkapott kirándulóhelyek közül például Tihanyban sem jelent túl nagy meglepetést bármelyik füredi E95 felbukkanása.

img_1212.JPG

HGS-340, az egykori Balaton Volán egyetlen E98-asa a Budapest-Balatonfüred járat egyik utolsó napján, Balatonkenesén.

Összességében tehát a Balaton keleti felén még 2021 nyarán is teljesen normális és megszokott az Ikarus, de júliusban különösen sok fordult meg belőlük a környéken, több olyan gép is, ami tényleg az utolsókat rúgja. Biztos vagyok benne, hogy a fenti kocsik töredéke marad meg 2022-re - ha tippelnem kéne, azt mondanám, főleg a C56-oskkal és az új homlokfalas E95-ösökkel fogunk találkozni jövőre is.

Nyártól ugyanis fokozatosan forgalomba áll az országban 365 Credo Econell, ezekből jut bőven Veszprém és Somogy megyébe is. Csuklós fronton érkezik 204 MAN, ezen a környéken ugye már forgalomba is álltak. Ezen felül is lesz 2022-ig még buszbeszerzés a Volánbusznál, így csoda lenne, ha a mutatóban előforduló C56-osok és fiatal, 2000 utáni E95-ösökön kívül bármilyen Ikarus előfordulna a Balatonnál - és az említettek is inkább tartalékként kaphatnak szerepet. 

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6916634378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzeElek 2022.12.26. 02:33:31

Nem tudom neked nem-e tűnt fel, hogy a JHZ-334 az egy IK256.42-es facelift homlokfallal ? :) Nem C56

Dr.V.ker. 2022.12.26. 17:54:21

@SzeElek: Dehogynem, a listáimban is úgy van, de a posztban nem írtam át eddig, elfelejtettem. Köszi!
süti beállítások módosítása