A múltkori, a Balaton keleti partján megforduló magán buszokat bemutató poszt után itt van a folytatás, a környék menetrend szerinti buszaival. Nagyjából az elmúlt félév tapasztalatain és megfigyelésein alapul a poszt, de egy-két korábbi fotót és információt is felhasználtam a gyűjtésemben.
A Balaton kiemelt turisztikai jelentőségének, és a térség megyehatárokhoz közeli elhelyezkedésének köszönhetően a keleti parton (Balatonfőkajárt is beleszámolva) változatos a kocsi felhozatal: tavaly október óta persze már minden menetrend szerinti járatot a Volánbusz végez, de a néhány évig létező régiós leosztás szerinti nyolc közlekedési társaság közül öt, a még korábbi 24 Volán-társaság közül pedig 12 busza fordul meg a nyári időszakban napi szinten a környéken. Év közben sem sokkal rosszabb a kínálat, de értelemszerűen akkor nincsenek nyaralós járatok.
Elsőként a 71-es út vonatkozó részét érintő buszjáratokkal és buszokkal foglalkozom, utána pedig a tágabban értelmezett környékre is áttérek.
Balatonakarattya magát a Balaton kapujaként hirdeti, és valóban, a Székesfehérvár/Budapest az északi partra tartó távolsági járatok itt érintik először a tavat. Emellett helyközi buszokból sincs hiány: a környék két legfontosabb buszjárata, a 7323-as (Veszprém-Litér-Balatonkenese-Küngös) és a 7324-es (Veszprém-Litér-Balatonfűzfő-Siófok) áthalad a településen, sőt a vasútállomás melletti körforgalom végállomásként is funkcionál, a 7322-es (Veszprém–Balatonakarattya) járatok végpontja ez, valamint a 7323-as néhány indulása is csak eddig közlekedik Küngös felől, átszállást biztosítva Veszprém irányába a 7322-esre. Valóságos intermodális csomópontról van szó a napi két-három átszállással!
A környék egyik törzsautója, a KRU-344 Balatonakarattyán, az Állomás téren.
Helyközi járatok közül a fentieken kívül a 7321-es (Veszprém-Enying), a 7602-es (Balatonalmádi-Balatonfőkajár) és az 5449-es (Paks-Veszprém) érinti a települést, valamint az iskolai időben, péntekenként a 7325-ös (Veszprém-Balatonalmádi-Siófok) is.
LZF-025 ereszkedik a 71-es úton, Balatonakarattyán. A 7322-es járat buszai nem az előző képen látott körforgalomban fordulnak meg, hanem a település végén, egy másikban.
Ahogyan már említettem, a Balatonnak hála a viszonylag sok távolsági járat érinti Balatonakarattyát: Budapest felől az 1190-es (Budapest-Hévíz) és az 1201-es (Budapest-Balatonfüred, de nyáron egyes indulások Tihanyig mennek) éri el Akarattyát, Budapest felé ezek mellett az 1230-as (Ajka-Budapest) is erre közlekedik. A fővárosi járatokon kívül naponta megfordul itt az 1593-as (Kaposvár-Tapolca), a 1731-es (Veszprém-Baja), valamint az 1740-es és az 1742-es (Veszprém-Pécs) járat is, az 1592-es (Kaposvár-Győr) pedig érinti ugyan Balatonakarattyát, de nem áll meg ott, csak áthalad.
IAW-004 érkezik Balatonakarattyára az 1201-es járaton, Budapestről.
A fentiek mellett tanítási időszakban az 1510-es (Szeged-Pápa), minden vasárnap az 1564-es (Pécs-Pápa) és csak Keszthely felé az 1628-as (Tatabánya-Keszthely), nyáron pedig az 1513-as (Szeged-Balatonfüred), az 1728-as (Győr-Szántód) és az 1844-es (Tatabánya-Székesfehérvár-Balatonfüred-Hévíz) egy-egy indulása érinti a települést.
HTR-831 a Szeged-Pápa járaton még 2011-ben, Balatonakarattyán. A busz a vonal állandó kocsija volt egészen 2013-ig, amikor súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében selejtezték.
MXU-927 alszik Balatonakarattyán, elődje a KUC-384 volt. Háttérben a Tihanyba tartó Neoplan, ezen a járaton szinte minden hétvégén más busz érkezik Budapestről.
A vasútállomás közelében a 7323-as járat egyik busza alszik, ez májusig egy Credo volt, azóta pedig a pályafutását a Dél-Alföldön kezdő MXU-927 tölti itt pihenőjét.
RLT-929 a Győr-Kaposvár járaton Balatonakarattya és Balatonfőkajár között
Balatonkenesén nagyon hasonló a kínálat a balatonakarattyaihoz: az 1592-es csak a 710-es úton, a település külterületén halad el, egyébként ugyanezek a járatok fordulnak meg itt is, kiegészülve a 7325-ös mezőhöz tartozó, csak szombatonként közlekedő Balatonalmádi-Balatonkenese járattal, amit a településen alvó busz végez. Ez sokáig az FLR-756-os rendszámú Ikarus 415-ös volt, de május közepe óta a HFF-774 vette át a helyét.
Ma már tartalék busz, de sokáig minden nap lehetett vele találkozni Balatonkenesén
A balatonkenesei külső telephely, éppen egy másik 415-ös helyettesített itt
Kenesén a távolsági és egyes helyközi buszok csak a 71-es úton mennek végig, a helyközik zöme viszont a település központját érintve tesz egy minimális kitérőt, míg napi néhány járat felmegy a Balatonkenese, forduló nevű megállóhoz is a település Papkeszi felőli végére. Ebbe az irányba menetrend szerint busz nem hagyja el Kenesét, tehát a szomszédos Papkeszivel nincs tömegközlekedési kapcsolata a városnak.
A poszt utolsó 415-öse, GJN-223, Balatonkenese, forduló
Ahogyan többször is említettem, Balatonfűzfőnek csak a déli, Fűzfőfürdő nevű településrészével foglalkozom, azokkal a járatokkal, amik a 71-es úton (vagy a Papkeszi felé vezető úton) dél felé közlekednek.
Egy érdekesség Keneséről: a sümegi üzemegység által kiadott, szombati Balatonakarattya-Veszprém járat
Balatonfűzfőn helyi járat is van tanítási időben, ám erről friss képem nincs, ugyanis a járvány miatt márciusban leállt a szolgáltatás. Érdekesség, hogy a buszt a Volánbusz (korábban ÉNYKK, előtte Bakony Volán) várpalotai telephelye biztosítja, ennek köszönhetően a törzskocsiként funkcionáló Solina meghibásodása esetén akár Ikarus 280-as is megfordulhat a Balaton partján. A fűzfői helyi járat egyik végpontja a település déli végén található buszforduló. Innen indul még a 7320-as járat (Veszprém-Balatonfűzfő), valamint nyáron a 7538-as (Várpalota-Berhida-Papkeszi-Balatonfűzfő) is ideáig közlekedik Fűzfőgyártelep helyett.
KCH-160 a balatonfűzfői fordulóban a 7320-as járaton, bár a táblája mást mutat
KCH-163 a másik csuklós a környéken, 2019 októbere előtt a néhai Balaton Volán két C80-asa csinálta ezeket a járatokat. Itt éppen Balatonkenesén látható a busz.
Érinti még a várost a posztban releváns 1626-os (Hévíz-Balatonfüred-Berhida-Várpalota) járat is, valamint a Papkeszi felé közlekedő 7317-es, 7534-es és a 7538-as járat, amikre hamarosan rátérek, ám előtte említést érdemel a májusban megszüntetett 1462-es (Veszprém-Szolnok) járat is, ami szintén ezeken a településeken haladt át a 71-es úton.
FLC-816, a megszűnt Veszprém-Szolnok törzskocsija
IAW-048, a szolnoki járat utolsó indulását is ő vitte
LLM-239 szintén a fűzfői fordulóban, csak nyáron közlekedik idáig ez a járat.
FJZ-215 Balatonfűzfőn a Hévíz-Várpalota járaton
A korábban a Somló Volánnál dolgozó GSG-357 a Veszprém-Siófok járaton, Balatonfűzfőn
Ugorjunk egy kicsit vissza dél felé, egészen Balatonfőkajárig. Egyrészt a már említett 7323-as és 7602-es járat szolgálja ki a falut, de Veszprémből Berhidán át a 7316-os, Várpalotáról a a 7533-as, Berhidáról a 7542-es, Székesfehérvárról a 8068-as járat közlekedik a falu központjában található fordulóig, vagy esetenként Balatonfőkajár, TÜZÉP nevű megállóig. Hétköznap hajnalban emellett a 7616-os járat megy innen Berhidán át Balatonfűzfőre.
Három korábbi Volán-társaság járatának is ez a végállomása, Székesfehérvárról reggel két Conecto, délután Alfa Regio jön ide.
Várpalotáról viszont egy Solina is jár ide
Miután Balatonfőkajárnak nincs nyaralóövezete, így távolsági járatból is jóval kevesebb érinti: a már említett, csak vasárnap közlekedő 1628-as, és nyáron az 1844-es járat érinti a települést. Itt is van külső telephelyes busz Veszprémből, és viszonylag színes az erre közlekedő buszok leosztása is.
FLR-759 a balatonfőkajári külső telephelyen, a 7323-as járat oszlopos tagja a busz, de a napi utolsó 7602-essel végez a településen.
Balatonfőkajár és Berhida között Csajág és Küngös fekszik, ezeket csak olyan járatok érintik, amelyekről már volt szó (7316, 7323, 7533, 7542, 7602 és 7616). Mindkét faluban van kinnalvós busz, de ezek már egyaránt a várpalotai üzemhez tartoznak.
JOU-408 Csajágon. Amúgy az IBB-427 szokott itt aludni
GLB-482 a Küngös-Veszprém járaton
FKU-337 hosszú-hosszú ideje fixen itt alszik Küngösön.
Berhidán még jobban összeér Várpalota és Veszprém szolgáltatási területe, a 7317-es járat Berhidán át köti össze a két várost, míg Veszprémből Ősibe, Balatonfőkajárra és Balatonfűzfőre is megy a települést érintve busz, Várpalotáról az utóbbi két helyre szintén közlekednek buszok Berhidán át, valamint Peremarton és Berhida is célállomás onnan. Két távolsági járat érinti a várost, az 1202-es (Balatonfüred-Berhida-Várpalota-Budapest) és az 1626-os (Hévíz-Balatonfüred-Balatonfűzfő-Berhida-Várpalota).
HSX-340 Vilonyán telephelyes, egész nap Veszprém és Berhida között jár
RPK-166 (ex. KBW-112) Peremartonban a Veszprém-Ősi járaton
Utóbbi két járat Balatontól légvonalban néhány kilométerre található Papkeszin át közlekedik, ahogy szintén érinti a falut a már említett járatok közül a 7318-as, a 7319-es, a 7534-es és a 7538-as.
KNR-645 Papkeszin, a 7534-es másik fordakocsija a fenti LLM-239 mellett. Persze a valóságban a várpalotai üzem szóló buszainak zöme megfordul itt, szerencsére C56-osok és E94-esek is.
PIE-840 (ex. GDK-593) hagyja el Papkeszit az esti 7534-es járattal.
IDZ-427 kanyarodik Balatonfűzfő felé, miközben egy tipikus "fotósfelhő" akadályozta meg a napos-ajtós képet. Ez a busz törzskocsi a 7318-as járaton, Peremartonban alszik.
Még egy utolsó kép innen, de most az 1202-es járattal. Persze az E98-ast még nem sikerült itt elkapnom...
Ami a környékbeli buszok típusát illeti, ahogyan említettem már (és a képeken is látszik), változatos a felhozatal. A leggyakoribb talán a Credo és a Volvo Alfa Regio, ezekből jónéhány fordás a környéken. Ikarusból sincs hiány, C56-osból még több jár erre stabilan, és bár fordás 415-ös május óta nincsen, tartalékként előfordulhat. Szintén kifejezetten gyakori valamelyik Ikarus E95-ös feltűnése a környéken, távolsági járatokon is. Említést érdemel az 1230-as járat, amin egy E98-as a fordakocsi.
Az ajkai E98-as, HRE-910 Balatonakarattyán
Érdekesség, hogy egy nap akár öt Ikarus E98-as is megfordulhat a 71-es út vonatkozó szakaszán, ugyanis az ajkai E98-as mellett a Balatonfüred-Budapest, a Baja-Veszprém és a Pécs-Veszprém járatokon is gyakran fordul elő ez a típus, ötödikként pedig a csajági magán példány sem ritka vendég errefelé.
GUP-029 hagyja el Balatonkenesét. Bár Credo és Irizar jár forda szerint Pécsről Veszprémbe, az EAG is gyakori vendég.
Végül még jöjjön egy-két kép olyan járatokról, amikről már volt szó, de fotó még nem!
FLZ-254 Balatonkenesén. Bajáról talán ez a Credo a törzsautó, de gyakran jön EAG, sőt, tavaly 350-est is láttam.
A bajai járat veszprémi törzskocsija természetesen egy Credo.
FLG-051 ugyanott, a nyári tatabányai járat állandó busza.
LYM-160 a vasárnaponként közlekedő Tatabánya-Hévíz járaton.
LIF-767, a Paks-Veszprém járat állandó kocsija.
MYR-669 a Balatonalmádi-Küngös járaton, amúgy Balatonalmádiban alszik ez a kocsi.
PCT-132 a Balaton felé közlekedő, tanítási időben pénteken és vasárnap üzemelő Veszprém-Szeged járaton
NAJ-409 a vasárnapi Pápa-Pécs járaton Veszprémben
NAU-611, az egyik balatonfüredi törzskocsi, ami helyett gyakran van más. Mellette két Irizar (FKS-945 és HMN-840), valamint Credo, E98 és Drögmöller is jár Budapestre az 1201-1202-es járatokon
HFF-773 Balatonkenesén még a tavasz elején. Ez is állandó kocsi erre, ahogy május óta a HFF-774 is.
NAJ-228 a Tapolca-Kaposvár járaton, amin korábban a GAC-804 járt.
A Veszprém-Pécs járaton a veszprémiek is Irizarokkal járnak, de itt épp az FLJ-678 helyettesítette a NAU-674-et. Néha E95-ös is előfordul a járaton.
NZM-376, a siófoki járat egyik állandó busza, egyben tökéletes zárókép a posztnak.