Kárpátbusz

Kárpátbusz

Két éve van velünk az óriás Volánbusz

2021. október 03. - Dr.V.ker.

2019. október 1-je óta szinte minden közforgalmú helyközi és távolsági járatot a Volánbusz végez Magyarországon, miután a Volánbuszon kívüli 23 Volán-társaságból létrehozott Közlekedési Központokat beolvasztották a Volánbuszba. A sztorit ismeri mindenki, a központosításnak bőven vannak hátrányai, valamennyi előnye is akad, most én a posztban alapvetően a saját statisztikáimról fogok írni.

Annyit azért rögzítenék az elején, hogy az egy évvel ezelőtti posztban írt állapotokhoz képest több pozitív változás is megfigyelhető. Bár az új beszerzések alapján sem lehet megmondani, hogy a fehér vagy a sárga az óriáscég flottaszíne, de legalább a buszpark zöme most már ebben a két színben "pompázik", ami meg nem, az vélhetően hónapokon belül selejt lesz - persze nem teljesen van ez így, plusz több tucat olyan buszt is átfényeztek, ami aztán heteken belül selejt lett.

kcm-502.jpg

Múlt és a jövő, azaz a jelen.

A logók és egyéb apróságok terén is nagyjából sikerült már egységesíteni az arculatot, a járműpark racionalizálása viszont nem jött el, sőt, egyes országos áthelyezések következtében némelyik üzem új típussal is megismerkedhetett ahelyett, hogy inkább egységesítenék a telephelyek flottáit - és persze az új MAN-eket is szépen szétszórták.

Na, de nézzük, mit sikerült fotóznom az elmúlt egy évben!

Összesen 321 buszt fotóztam le az elmúlt egy évben először az összevont Volánbusz színeiben, ezeknek közel a fele - 155 darab - amúgy is hiányzó volt. Ezzel két év alatt már 922 buszt fotóztam az óriáscég állományában, amiből 482-ről nem volt korábban fotóm.

nkw-905.jpg

NKW-905 az idei utolsó hiányzóm eddig, egyben az utolsó előtti busz, amit a poszt megírása előtt fotóztam.

Szerintem ez nem rossz mennyiség, főleg - amint azt a megyei elosztás is mutatni fogja -, hogy nem is sok fotótúrán vettem részt. Megyékre bontva az elmúlt egy évben Csongrád-Csanád vezet, ez kicsit engem is meglepett, de az 55 idén fotózott buszuk zömét egy túrán szedtem ki. A két év alatt már persze Pest vezet 288 busszal, Veszprém 155, Győr-Moson-Sopron és Fejér pedig egyaránt 98 buszt tesz hozzá a listámhoz - ebben a négy megyében fotóztam a giga VB-s rendszámaim több, mint kétharmadát. (Az számít, hogy az adott busz akkor éppen melyik megyében volt telephelyes, amikor fotóztam.)

Ahogy tavaly, úgy most is nullán áll Békés, Hajdú-Bihar, Szabolcs és Vas - viszont az egykori Szabolcs Volán buszaiból kilencet is lőttem már, de mindet borsodiként. A tavalyi adatokhoz képest a legtöbbet Csongrád jött fel, illetve még Baranya érdemel említést egy túrának hála, 22 buszt is lőttem ott. Az említett négyes után a sor végén Zala és Tolna áll, de az ezekhez a megyékhez tartozó, általam az új Volánbusz színeiben fotózott buszok száma is tíz felett van azért.

hsx-916.jpg

Egy szegedi csengetéssel is sokat ugrott Csongrád a listámon. Amúgy meg a Rába kihalófélben lévő busz.

Ha a KK-k szerint nézzük, akkor az ÉNYKK vezet 232 busszal, a régi Volánbusz 170 rendszámmal van jelen, a KNYKK 122-vel, a DAKK-tól 83, a DDKK-tól 75, a KMKK-tól 24, az ÉMKK-tól pedig 21 buszt fotóztam két év alatt - a tavalyi állapotokhoz képest az ex. ÉNYKK területéhez tartozó buszból örökítettem meg a legtöbbet, de nagyot javult a DAKK és a DDKK is, sőt, még a KNYKK-tól is többet fotóztam, mint a régi Volánbusztól - ehhez azért hozzátartozik, hogy a fővárosi agglomerációban, kék színben közlekedő buszokat külön számolom, nincsenek benne ebben a listában.

A típusok között természetesen a Credo vezet: 338 Credo-t fotóztam a két év alatt, a nyáron forgalomba álló, SSM rendszámtartományba tartozó Econellek közül 13 lett meg, míg az új, SRD-s MAN-ek közül 19-et kaptam lencsevégre. Összességében 195 olyan buszt fotóztam, amit az elmúlt két évben vett a Volánbusz, ebből 77-et lőttem az elmúlt egy évben.

ssm-429.jpg

Frissen beszerzett Econell Veszprémben.

srd-371_2.jpg

Egyike a 204 idén vásárolt csuklós MAN-nek: SRD-371, Polgárdi

A második leggyakrabban fotózott márka még most is az Ikarus, két év alatt 217-et lőttem, egy év alatt pedig 110-et - a tavalyi 17 hiányzó Ikarushoz képest idén 31-et fotóztam, de ez talán nem meglepő, hiszen az év első harmadában pörögtem rá arra, hogy átlépjem az ötezres határt az Ikarusoknál - ez ugye össze is jött.

img_1679.JPG

Az utolsó Ikarus 386-os, és egyben az utolsó 300-as az országban. Megéli 2022-t?

2021-ben elbúcsúzhattunk az utolsó 250-estől és egy kivétellel a teljes 300-as szériától is, bár lehet, a GYL-946 sem éli meg 2022-t. Rohamosan fogynak az Ikarusok, de még százas nagyságrendben van Ikarus 200-asa a Volánbusznak, marad belőlük 2022-re is. A 400-asoknál jobban rezeg a léc, van ugyan még 412, 415 és 435 is, de nem lenne csoda, ha akár a teljes széria eltűnne még 2021-ben, vagy legkésőbb 2022 első felében.

spy-576.jpg

A kék eCitarók közül előbb lett meg egy-kettő, de a helyközi elektromos buszok közül ez az első, amit fotóztam a Volánbusznál.

Még azt emelném ki zárásként, hogy az elmúlt egy évben sikerült lefotóznom az első elektromos buszt is a Volánbusz színeiben, ez is egy szép mérföldkő

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr5216703288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eurobus Online 2021.10.03. 22:59:27

Hú ez jó téma. Mármint úgy nézve, hogy én is fotóztam pár igen "tarka" darabot. A lényeg-a-lényeg, hogy van pár olyan kocsi amin a fényezés nem cserélődött, csak a három logó máig. Persze ezek mennek idén valószínűleg selejtbe.
Ami még érdekes, hogy a KK-s fényezéssel is bekerültek bőven. Főleg a KNYKK-s feltűnő.
Mindegy, egyszer lehet hogy én is összeválogatok egy ilyet.

Dr.V.ker. 2021.10.04. 11:45:01

@Eurobus Online: Győrben Credo-k is futnak még a Kisalföld fényezésére hajazó ÉNYKK-s flottaszínben, de szerencsére egyre inkább kopnak ki az ilyenek. Mindenesetre lassan halad az átállás, nagy kedvencem még a műfajban a full szabolcsos fényezésű 256-os Sárospatakon, Volánbusz logóval, egy hónapja...

gigabursch 2021.10.05. 19:53:41

Mondjuk a közönség java számára semmi infót nem rejtett, hogy melyik megyei volán járatra ült fel.
süti beállítások módosítása