Kárpátbusz

Kárpátbusz

Forgalomba állt mind az öt E91-es Budapesten

Prágának és Norvégiának jók voltak újonnan, ide csak húszévesen kellettek

2021. január 17. - Dr.V.ker.

Előbb egy kis hőbörgésbe hajló bevezető-ismertető jön az Ikarus E91-esről, ezt követően a személyes élményeimmel vegyítve mutatom meg mind az öt budapesti példányt.

Az 1990-es évek végén bemutatott, 2007-ig gyártott Ikarus E91-ből 191 darab készült, zömük már új homlokfallal, 2000 után. Újonnan két darab állt forgalomba Magyarországon ebből a típusból, használtan viszont már lassan tíznél tartunk, hiszen a BKV előtt a Viszló Trans is vásárolt ilyen buszokat. Nem arról van szó, hogy rossz buszok lennének, hiszen a 191 darab zöme Skandináviában és Görögországban állt forgalomba, de jutott a típusból Prágába is. Olyan helyekre is, amik már húsz éve is jobb buszparkkal rendelkeztek, mint Budapest (most nem feltétlen Görögországra gondolok...).

ryh-812.jpg

A haldokló Ikarus-t a BKV megrendeléseivel talán életben lehetett volna tartani, ám az Ikarus Egyedi gyártól összesen egy, azaz 1 darab buszt vett a BKV újonnan (IHV-414, Ikarus E15), így aztán a főváros is aktívan asszisztált a nagymúltú magyar buszgyár kivéreztetéséhez. Ha már ott van Prága az alcímben, érdemes belegondolni, hogy a hasonló adottságú és történelmileg hasonló pályán lévő (még ha a huszadik századuk sokkal vidámabb is volt a cseheknek, részben a mi kárunkra) Csehország nagyvállalatai (Tatra, Skoda) hol tartanak most az Ikarushoz és a Ganzhoz képest, és hol tartottak mondjuk 1985-ben.

ihv-414.JPG

IHV-414 a Normafán 2012 januárjában. Ez az egyetlen EAG, amit újonnan vásárolt a BKV.

A sors fintora, hogy közel húszévesen, több év állás után mutatkozhatott be öt darab E91-es abban a városban, ahol annak idején gyártották őket, további két példány pedig alkatrészeivel asszisztált ehhez a művelethez. A BKV-tól már megszokott tempóban sikerült forgalomba állítani a Rigából származó buszokat: a 2019 decemberében vásárolt buszok közül az első 2020 májusában, az utolsó 2021 januárjában állt forgalomba (azt azért adjuk meg, hogy az utolsó is levizsgázott 2020 decemberében, tehát egy év alatt végül sikerült a hétből öt kocsit átrugdosni a vizsgán). 2020 augusztusában kezdtem el foglalkozni az E91-esek fotózásával, rövid időn belül a forgalomban lévő négy E91 meg is lett, az ötödiket pedig nagyon vártam már, egyrészt amiatt, hogy mindről legyen fotóm, másrészt azért, kirakhassam ezt a posztot.

Elsőként a RYH-810 lett meg augusztusban, biciklizés közben lőttem ki a Villányi úton. Nem ezért indultam, de amikor Dél-Budára értem (nekem a Gellért tértől délre már Dél-Buda van), csak ránéztem a Futárra, és milyen jól tettem!

ryh-810_2.jpg

Az első budapesti fotóm a típusról, RYH-810 a Villányi úton.

Aznap szerencsém volt, hazafelé tekerés közben a Margit hídnál vettem észre, hogy egy E91-es jön lefelé a hídról. Annyi időm még volt, hogy a zebránál megpróbáljam kilőni a buszt, sikerült, a RYH-811 jött arra próbajáraton. Kezdésnek nem rossz, első próbálkozásra az akkor már meglévő E91-esek felét kilőttem.

ryh-811.jpg

Az egyetlen E91-es az ötből, amit nem is kellett keresnem soha.

Harmadikként a RYH-812-ről lett fotóm, még szintén augusztusban, 29-én a Batthyány téren. Akkor amúgy a 811-es is kint volt a 39-esen, így hátulról együttállást is sikerült fotóznom velük.

ryh-811_812h.jpg

RYH-811 és 812 a Batthyány téren. A 812 kicsit füstölt, de hát na, belefér...

Az elsőként forgalomba álló RYH-809 már szeptemberben lett meg, rögtön 1-jén. Munka előtt tekertem el érte a Széll Kálmán térre, persze azon a körön rohadt le a 102-esre kiadott busz, amin kinéztem magamnak érkezőben. Szerencsémre a Futárban bejelentkezve maradt a busz, így végül az Apor Vilmos térre kellett felmennem érte, de meglett ez is.

ryh-809.jpg

A kép délelőtt 9 előtt pár perccel készült, nem sokáig bírta azt a napot az első budapesti E91-es.

Ezután csak vártam és vártam a RYH-813 megjelenésére, de az csak nem akart bekövetkezni. Cserébe pozitív fejleményként Óbudára is jutott az E91-esekből, miután a 237-es viszonylatot a kelenföldi garázs adja ki midibuszokkal. A RYH-810-ről és 811-ről lett fotóm a kerületben, de a 812 is járt erre.

december.jpg

A kedvenc decemberi fotóim egyike.

December végén végül megjelent a Futárban a RYH-813 is, utasforgalomban pedig január második hetén bukkant fel. Január 16-án végül a 27-es járaton lett meg, a Gellért-hegyen, stílszerűen ugyanazon a viszonylaton, ahol az első példányról is lett fotóm napra pontosan öt hónapja.

ryh-813.jpg

RYH-813 a Mihály utcában.

ryh-813h.jpg

Itt pedig már a Szirtes úton mászik felfelé a néhány napja utasforgalomban lévő busz.

 Mint buszfotós, nagyon örülök ennek az öt busznak, tőlem jöhet még használt Ikarus a fővárosba bárhonnan, házhon jön a rendszám! Utasként, vagy csak simán állampolgárként, fővárosiként viszont szomorúan nézem, hogy mekkora roncsderbi a BKV midibusz ágazata jelenleg. Mondjuk szóló és csuklós frontos sem sokkal jobb a helyzet, az viszont igaz, hogy színes, plurális flotta alakult ki Budapesten az elmúlt 10-12 évben, könnyen talál magának témát az egyszeri buszfotós.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr8416198084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gábrisvitéz 2021.01.18. 08:00:47

Nekem nagyon tetszik a formájuk, tényleg kár, hogy ilyen későn érkeztek :-(

Dr.V.ker. 2021.01.18. 14:04:09

@Gábrisvitéz: nekem is, szerintem ennek a típusnál áll legjobban az "új" homlokfal. Az E94-esek és az E95-ösök például jobban tetszenek nekem a régi stílusban, ezeknek a kicsiknek viszont nagyon jól áll ez a megjelenés.
süti beállítások módosítása