A nagy, összevont Volánbusz működésének talán legnagyobb előnye, hogy a cég szépen, sorban több alvállalkozójától is megvált. Bár egyáltalán nem vagyok a piacnyitás ellen, sőt, de egészen nevetséges, ami Magyarországon a buszos közlekedésben alvállalkozás címén ment: kínai hulladékok, a fővállalkozótól bérelt buszokkal való szolgáltatás, a fővállalkozó selejtezett buszainak továbbüzemeltetése stb, volt itt minden. A legmeredekebb dolgok az egykori Mátra Volán és Vértes Volán vonalain történtek, de a Fejér megyében szolgáltató Viszló Trans sem kezdte másképp a pályafutását, és zömmel az Alba Volán selejtezett Ikarusaival járta a vonalait. Ami fotós szemmel persze nagyon jó volt, de az utasok számára nem hozott változást, cserébe jót lehetett mutyizni.
AOA-560 Martonvásáron 2011-ben. Nem túl feltűnő, hogy itt éppen egy alvállakozó szolgáltat...
AOA-223 még 2015-ben is dolgozott, itt éppen Bicskén pihen, a Viszló Trans flottaszínében.
A Viszló az elmúlt évek során viszont továbblépett erről a szintről, az elmúlt néhány évben már viszonylag korszerű Irisbusok, Volvo Alfa Regio-k, Setrák és néhány egyéb busz lepte el Bicske és Martonvásár környékét. A Volánbusz 2020 júniusában, a tanév végén mondta fel a szerződést a Viszló Trans-szal, ekkor 26 busszal volt jelen a társaság elsősorban Bicske és Martonvásár térségében.
LCR-213 Alcsútdobozon, ez a típus, ebben a színben tipikus jelenség volt a környéken
Egy másik jellemző típus a társaságnál, az Irisbus Crossway. LLB-433 itt az Etele téren látható, évek óta nem közlekedik már ez a járat.
Jellemző sorminta a bicske parkolóban, bár ez egy később beszerzett Irisbus
2020 elején már új homlokfalas Crossway-t is lehetett itt fotózni, sokat fejlődött a Viszló a kezdetek óta, mégis távozni kényszerült.
Érdekesség, hogy Bicske környékéről egy másik alvállalkozó is távozott, a tatabányai Szöllősi Travel, ami kezdetben ősöreg Mercedesekkel és egy-két egyéb busszal, újabban pedig a Felvidékről selejtezett buszokkal szolgáltatott. Előbb a Slovak Lines, később pedig már az Arriva selejtezett buszait is megvették, az utolsó hetekben Érsekújvárról selejtezett Karosa is járt Tatabánya térségében, ami megintcsak érdekes fotótéma, de örömteli, hogy ez az állapot megszűnt.
Így kezdte a Szöllősi Travel
Pozsony környékéről selejtezett Karosa Tatabányán, Budapesttől 60 kilométerre, szép...
Külön posztot érdemelnének a Szöllősi által a környéken felvonultatott roncsok, én ennél az Alba Volán flottaszínét még magán viselő ős-Credonál meg is állnék...
A Volánbusz átcsoportosításokkal oldotta meg a VIszlótól (és a többi alvállalkozótól) átvett vonalak kiszolgálását. Ez összesen harmincegynéhány autóbuszt jelent, a Viszló esetében pedig konkrétan 26-ot. A 26 busz zöme Credo és MAN, előbbiek Veszprém és Baranya megyéből érkeztek, utóbbiak Pest megyéből. Mellettük néhány Fejér megyei busz is itt állt hadrendbe, MAN, Volvo és Ikarus vegyesen. A Szöllősi Travel buszai helyett a Nyugat-Dunántúlról érkezett Ikarusok és MAN-ek járnak.
Most már ez a megszokott látvány a bicskei Tesco parkolójában.
No meg a Credo, itt éppen a Veszprémből áthelyezett LKN-726 érkezik a pihenőjére.
Az alvállalkozók távozásával sem lett kevésbé színes Bicske környékének közlekedése, csúcsidőben szép látvány együtt a zsámbéki Credo/Setra, a kisalföldes E95, a vasi és érdi MAN, na meg persze a baranyai vagy veszprémi Credo.
Hiába nem fiatal, még mindig komfortosabb lehet ezzel utazni Szárliget felé, mint pár hónapja...
...ezzel a SOR-ral, amit előbb Csehországban, majd Szlovákiában is selejteztek. Szép életút, de ide még jó volt, mi?
Az Alba Volántól való selejtezése után még évekig szolgált a megyében az EWS-896, de már új rendszámmal és új flottaszínben.
Bicske mellett Martonvásár volt a másik központja a Viszló Trans által üzemeltetett járatoknak, a Viszló telephelye is ott van. Érdekes kérdés, hogy azzal mi lesz, jelenleg ott áll a Viszló buszainak egy része, de közben tele volt a Volánbusz kocsijival is, amik viszont nappal lévén műszakizhattak is ott.
DUD-697, Dunaújvárosból áthelyezett Ikarus 280-as Martonvásáron
LKC-191, ex. Pannon Volán, itt a Bicske-Martonvásár járaton, Martonvásáron
Korábban a buszállomás a vasúti sínek túloldalán volt, de a kicsit balkáni hangulatot árasztó "állomásból" egész korrekt megoldás született a túloldalon, ami a körforgalom miatt bármikor jól fotózható.
FLX-429, egy kései Ikarus E94 még a régi buszvégen, Martonvásáron. Ez és három E91-es voltak négyen azok az Ikarusok, amiket nem az Alba Volántól vásárolt a Viszló Trans. A képen egyébként alig néhány éves volt a busz.
IAF-474 Martonvásáron
IAF-484 Bicskén
Az előző két képpel kicsit visszaugrottam Bicskére, ott többet fotóztam korábban is, illetve most, a Viszló buszait váltó kocsikat is jobban feltérképeztem.
LHZ-017 megy Baracska felé, lassan mi is arra vesszük az irányt!
Ahogyan Baracska felé ment az LKC-088 is a fotó készültekor. Új korában a Somló Volánnál, majd az ÉNYKK-nál szolgált a busz.
Bár kitérőnek tűnik, de Baracska felé éppenséggel útba lehet ejteni Óbarkot is, bár a buszok Szárliget vagy Tatabánya felé szoktak menni innen Bicskéről indulva.
HNG-487, Óbarok. Az egykori Vasi Volán fényezését még magán viselő busz érdekes látvány ennyire "keletre".
Ez a nem túl előnyös kép már Válon készült, ahol az LKN-728 és az LKC-192 alszik. Előbbi Veszprémből, utóbbi Baranyából érkezett.
LKN-729 szintén Válon, de járatban.
Ez pedig már Baracska, a változatosság kedvéért egy eredendően is Fejér megyei busszal
Baracskán helyi járat is üzemel, korábban az Alba Volán, később a Viszló Trans, most pedig a Volánbusz adja ennek a járatnak a kocsiját. Természetesen volt itt is minden az alvállalkozós időkben, és erős a gyanúm, hogy most sem az alábbi busz az állandó kocsi itt, vagy legalábbis nem hosszú időre:
NWX-411, Baracska, vasútállomás
BPA-116 baracskai helyi járatos buszként, Martonvásáron
Végezetül jöjjön két kép Székesfehérvárról, hiszen a Viszló járatai naponta jó pár alkalommal érintették a megyeszékhelyt. Ott volt az igazi még az Alba Volán eredeti fényezésével közlekedő, de onnan már selejtezett busz menetrend szerinti járaton, az alvállakozós mutyizás címere is lehetne ez, ha nem lettek volna ennél sokkal viccesebb dolgok a Vértes és a Mátra Volán területén...
AOA-560 Székesfehérváron 2011-ben, éppen Lovasberény felé beforogva
LUR-946 ugyanazon a fordán 9 évvel később, de már áttáblázva a martonvásári járatra. Ez a busz a Somló Volánnál kezdte pályafutását, majd Győrbe került az ÉNYKK égisze alatt, onnan Veszprém érintésével került Fejér megyébe. Itteni pályafutása előtt végig távolsági jártokon használták...
A posztban 16 olyan busz szerepel, mi a Viszló korábbi jártaira került, tehát minimum tíz még van, míg a Szöllősi Travel helyére került buszokkal csak érintőlegesen foglalkoztam, ott is van még jó pár jövevény a környéken. Hogy a jelenlegi állapot mennyire tartós, az jó kérdés, mindenesetre utasszemmel nézve itt-ott történhetett visszalépés (fapados SL MAN mondjuk egy új Crossway helyett), de alapvetően nem nagy különbség az Alfabusz helyett a Credo, vagy az Irisbus helyett a MAN, míg a Szöllősi Travel szolgáltatási területén egyértelműen előrelépés ez a váltás.