Mit csináljon az ember, ha a lakhelyén és környékén már rég lefotózott minden Ikarus autóbuszt, a Mercedes Conecto és a Credo pedig csak mérsékelten hozza lázba? Fotózzon hiányzó trolikat, mi mást!
Mielőtt ezt a posztot érdemben elkezdem, néhány szolgálati közlemény: a Kárpátbusz blogot átköltöztettem ide, a blog.hu-ra, de ettől függetlenül a régi oldal is elérhető, a korábbi posztjaimat ott is és itt is el tudjátok olvasni. Renccámvadász posztjai egyelőre csak ott érhetőek el, de természetesen ha kedve van hozzá, írhat ide is, és akkor az archív írásait (2016 januárjánál keressétek a legutóbbit) is elérhetővé teszem a neve alatt ezen a felületen.
A költözést követően igyekszem valamivel gyakrabban írni, ami nem lesz nehéz, miután az elmúlt három évben ezt megelőzően hat darab posztom született...
Szóval trolibuszok.
Egészen elképesztő, hogy 2008-ban a kirakatvonalnak minősülő 70-esen még ilyenek közlekedtek, ráadásul a kép készültét követően még 4 évig jártak Budapesten napi forgalomban ZIU-9-esek...
Nagyjából 8-10 évvel ezelőtt érdekelt utoljára komolyabban a téma, azóta az idei év elejéig elvétve fotóztam 1-2 trolibuszt. Úgy alakult, hogy néhány hónapig Pesten volt a munkahelyem, így napi szinten találkoztam trolikkal. Látva, hogy mennyi Ikarus közlekedik még a BKV trolibuszai között, gyorsan el is végeztem egy kis összesítést arról, hogyan állok ezen a téren: nem valami jól, bőven maradtak Ikarus trolik, amikről nem volt fotóm, ráadásul a Solaris-beszerzések miatt le is selejteztek jó pár olyan trolit, amiről nem is lesz már fotóm. Utoljára a ZIU 9-esek utolsó hónapjaiban fotóztam ilyen sok trolit, ám a Futár segítségével ezt ma már sokkal célirányosabban csinálhattam!
Az egész trolifotózási mániám nem tartott sokáig, február elejétől bő egy hónapig űztem a "csápos Ikarusokat", utána a koronavírus-őrülettől függetlenül visszatértem Budára. Sikeresnek mondható terv volt ez: négy Ikarus 280T-GVM (ebből egy január óta nem volt utcán), és egy 435T maradt hiányzó, illetve egy 435-öst újra kellene lőnöm, mert egy nyíltnapos, telephelyes, csarnokos képem van csak róla. Mindezt úgy, hogy 27 Ikarus troliról egyáltalán nem volt fotóm a mostani akcióm előtt.
A háttérben látható 415-ös miatt szálltam le az 1-esről, de végül ez a fotó adott inspirációt a troli-csengetéshez.
Nagyon alap fotóhely a 74-esen.
Kevés GVM maradt meg ennyire alap kivitelben, kijelzők nélkül. Igaz, a 282 az utolsó előtti példány, 200-283 tartományban vannak/voltak ezek a trolik. Ezt például ekkor fotóztam először.
Februárban még bőven kellett küzdeni az alacsony napállással, és a sok árnyékkal, illetve eleve elég kevés olyankor a fény, szóval nem a legjobb időszak fotózni. Viszont már olyankor is két hónapja egyre javulnak a fények, és ez is meghozza az ember kedvét a fotózáshoz.
Ezzel nagy szerencsém volt, hiányzó, éppen nem jött autó, és az árnyékok is alig zavartak be. A belógó 412-es csak bónusz, főleg, hogy volt mögötte még kettő.
A 83-as vonal eleve nem tartozik a könnyen fotózható vonalak közé, különösen igaz ez téli fényviszonyok esetében. A Horváth Mihály téren a fények csak-csak jók, de a forgalom miatt szerencse és türelem is szükséges egy-egy jó képhez.
A 279-es esetében minden összejött (szinte, nem sok kellett volna, hogy az árnyék is jó helyre kerüljön), de nem ez volt életem legsikeresebb fotóhelye.
A Mexikói út szintén nem egy jól fotózható végállomás, de az egyik délelőtt sikerült kihoznom a maximumot belőle. A "négyszázaska" ugyan megvolt már, sőt, utaztam is vele, de egyedi, eredeti fényezését idéző kinézetével is kellett róla egy kép.
Az egyetlen Ikarus 411T Budapest legrövidebb trolibusz-vonalán.
Nem messze a Mexikói úttól, a BVSC-pálya előtt viszont akár egész délutánon át lehet fotózgatni. Az általam lefotózott ZIU-k fele is innen van meg, most a 412-esekre mentem rá.
A 721-es az egyike a két 412T-nek, amit buszból alakítottak át trolivá, típusjele Ikarus 412.81GT. Erről buszként volt fotóm (BPO-217), de az aznapra kiszemelt utolsó hiányzóm után jött, csak megvártam.
Márciusban már annyival jobb volt a napállás, hogy munka előtt vagy után a Puskásnál már egészen jó képeket tudtam lőni. Kellett is a 435-ösökről rendes kép, azokkal álltam a legrosszabbul. Mostanra ugyanannyi meglett, mint 412T (a két GT nélkül), sőt, ha sikerülne az utolsó hiányzót kilőni, még jobban is állnék. Fene gondolta volna, hogy három 412-est is sikerül bebuknom, míg 435-ből ha szerencsém van, csak kettő marad ki végleg. GVM-ből a történelmi állomány kétharmada van meg, ezen kicsit még tudok kozmetikázni, de húsznál többet is selejteztek már úgy, hogy nem lett róla fotóm.
Érdekes ez a tábla.
Tobzódnak az Ikarusok, ráadásul a nap is jó helyen csillant be.
Legyen innen egy 435T is, ha már azt írtam az imént, hogy azokat lőttem itt...
Utoljára a 712-es trolit fotóztam, stílszerűen az utolsó pesti munkanapomon, a koronavírus-járvány miatti korlátozások bejelentésének napján. Azóta egyszer jártam a Duna túloldalán, mondanom sem kell, trolit nem fotóztam.
A 712-es egyébként nagy fogás volt, előtte hetekig nem volt kiadva, a Futárt bújva tűnt fel, hogy újra forgalomban van, típustársaihoz hasonlóan a 74-es vonalon.
Ennek az időjárásnak az előnye, hogy a kijelző tökéletesen látszódik a képen.
Egy kép a végén jelképezze a jövőt is! Bár nem tudom, mikor jutunk el odáig, hogy kikopjanak az Ikarus trolik az utakról, igazából nem is várom, de egyáltalán nem bánnám azt sem, ha a Solarisok elterjednének még jobban.
Ez amúgy már olyan nap, amikor a Deák Ferenc tér a 72-es belső végállomása, így csak önjárásra is alkalmas troli járhat a vonalon. Metrópótló troli. :)