Kárpátbusz

Kárpátbusz

Eltelt 2021 is

2021. december 30. - Dr.V.ker.

Mindjárt vége az évnek, természetesen csináltam is összefoglalót a hagyományoknak megfelelően. Ha nehezen is, de összejött a tavalyi formátum, azaz minden hónapból hozok egy-egy Ikarust és egyéb buszt.

A tavalyi évhez képest nem fotóztam szignifikánsan sem többet, sem kevesebbet. Igazi, klasszikus fotótúrán kétszer voltam: februárban a Dél-Alföldön Ikarusokat hajkurászni, és májusban Baranyában egy kinnalvós túrán. Emellett az októberi Ikarus-találkozót sem hagytam ki, ezeket az alkalmakat leszámítva igazából ott fotóztam, ahol éppen amúgy is voltam, nem nagyon utazgattam a rendszámokért - legfeljebb bicóztam. Ez a posztok számán is meglátszik, bár tavaly ilyenkor még azt terveztem, hogy havonta legalább egy írást összehozok, ez végül nem valósult meg. Persze ehhez hozzátartozik, hogy több témát is végül a munkahelyemen írtam meg a blog helyett (utolsó Ikarus 250-es, BKV-s 200-asok ötvenedik évfordulója vagy éppen az első SRD-k/SSM-ek forgalomba állása, fotózása). Jövőre már meg sem próbálom a havi egy posztot, igaz, már most van két témaötletem is, ebből az egyik - egy veszprémi poszt - talán meg is valósul már januárra.

Idén két mérföldkövet értem el: az egyik a már emlegetett ötezer Ikarus, a másik pedig az ezer Credo - utóbbiról nem született külön poszt, de szerintem nem is érdekelt volna senkit. Ikarusból amúgy 5024 lett a vége, a Credo nem tudom, pontosan mennyi, de szerintem közelebb van már az 1100-hoz. Jövőre a kétezer BKV-s busz a cél, ehhez nem kevesebb, mint kétszáz rendszámot kellene még lőnöm Budapesten. Egyrészt ez sok, másrészt annyira nem, mert az utóbbi 5-6 év beszerzései közül igen keveset fotóztam (az eddigi 1800 BKV-s rendszámom 80-85 százaléka Ikarus, Volvo 7700 és Mercedes Citaro), így pár nap metrópótlózással sokat juthatnék előre - meglátjuk, mennyire lesz ehhez kedvem.

Január

Az év első hónapjában viszonylag keveset fotóztam, sokkal inkább kirándulásokkal ütöttem el az időt. Főleg az egy-két hóesés idején fotózgattam, illetve nagy örömömre végre összelapátolták az ötödik E91-est Kelenföldön, azt az egyik első munkanapján ki is szedtem a Gellért-hegyen.

januar_ik.jpg

 januar_egyeb.jpg

Két BKV-s midi januárból. A Karsan azért került be az összefoglalóba, mert később visszakerültek a szólók a 237-esre. Meg ugye havas kép.

Február

Az első három hétben szinte semmit nem lőttem, bár a HLF-948 kiszedése Bőnyben azért régi célom volt már. A hónap végén viszont kivettem egy nap szabit, és lementem a Dél-Alföldre Ikarusokat csengetni - az időzítéshez hozzátartozik, hogy pár nappal a szegedi Ikarus-búcsú előtt mentem, méltatlanul elhanyagoltam a szegedi helyi járat fotózását, pár Ikarus volt csak meg onnan, legalább még az utolsó két 280-ast illett kiszedni. A túra jobban sikerült, mint vártam, erről külön beszámoltam már.

Jelzésértékű, hogy a februári nem Ikarusos topfotónak egy Ikarus 120e-t raktam be, ugyanis én a 2007-ben bezárt Ikarust tekintem csak Ikarusnak, az ötezret is így számoltam a típusból. Ami utána jött, az valami egészen más - ettől még nem vitatom el, hogy az elektromos "Ikarus" még viheti valamire, és persze a magyar buszgyártás terméke ez is. Csak már nem "az Ikarus", legfeljebb jogutód.

februar_ik.jpg

Ez legalább nem egy buszállomási kép a túráról.

februar_egyeb.jpg

Felirat ide vagy oda, ez nekem nem Ikarus. 

Március

Ez volt talán az idei évben a legrosszabb hónap a víruspara szempontjából. Nem akarok nagyon eltérni ebbe az irányba, de szerintem túl van lihegve az egész, elképesztő pszichózisban él az ország egy jelentős, rettegő része. Mivel ekkor már egyre jobb volt az idő, egyre inkább szörnyű volt a fogság, bár legalább kirándulni lehetett - sőt, biciklizni is.

Bár Tamásiban több hiányzó Ikarust is lőttem a sztenderd kinnalvós helyen, inkább két Veszprém megyei képet választottam: egy jó kis bicózás eredménye a C56, a 29-es vasútvonal villamosítása miatti pótlás pedig egy külön posztot is kapott tavasszal, egy képet az összefoglalóba is be akartam tenni onnan.

marcius_ik.jpg

Vilonya-Királyszentistván megállóhely melletti vasúti átjáró a két falu között nagyjából félúton. Ekkor még fordakocsi volt itt ez a C56-os, azóta Econell váltotta.

marcius_egyeb.jpg

Itt már kész volt a felújítás, de az állomásokon még dolgoztak májusig a 29-es vasútvonalon.

Április

Ez a hónap nem volt túl termékeny, inkább a kocsmanyitásnak örültem, illetve vártam már nagyon, hogy végre normálisan mehessek meccsre. A fotózás inkább csak ezen tevékenységek - és az ezekkel járó biciklizés - mellékterméke volt.

aprilis_ik.jpg

aprilis_egyeb.jpg

Lőttem itt Ikarust is Felsőörsön, de ezen a képen a legjobbak a fények. Meg azért az E95 távolsági járaton 2021-ben menőbb, még ha buszállomáson is fotóztam.

Május

Ekkor már jóval többet fotóztam, ami ez egyre jobb idő és az egyre hosszabb nappalok miatt talán nem csoda, és téma is akadt bőven. Forgalomba állt az első pár MAN Lion's City a Volánbusznál, volt eCitaro teszt, és még egy baranyai kinnalvós, klasszik fotótúra is befigyelt. Eljutottam több olyan helyre is, ahol korábban még nem jártam, ezek közül a biciklivel felderített Bakonymajor volt a kedvencem, így adta magát egy kép onnan, míg a Megyeri hídon garázsmenetben szinte csak ekkor (és persze június elején) lehet rendesen 280-asokat lőni, ezt sem hagyhattam ki.

majus_ik.jpg

Nagy túlélő a 08-46, hiszen egyszer már 2005-ben is selejtezték, de akkor pár hónappal később visszavette állományba a BKV az akkor 16 éves buszt. Most már kétszer annyi idős, de még jár.

majus_egyeb.jpg

Bakonymajor, itt azért nem sokan fotóznak. Ellenben az LMA-449-ről szerintem egyedül több fotóm van, mint az ország összes többi Solinájáról együtt.

Június

Végre lehetett menni Csehországba is, ahol ráadásul nem várt rendszámom is lett a brünni 280-as képében. Méltatlan módon mégsem került be az összefoglalóba sem ez, sem más cseh kép, hiszen itthon is sokat fotóztam a nyár első hónapjában. Az egykori Balaton Volán E98-asa természetesen már megvolt, de ki akartam lőni napos-ajtósban Balatonkenesén a buszt, ez végül a járatának utolsó előtti napján sikerült.

Budapesten ebben az időszakban több buszteszt is zajlott, júniusban egy BYD boldogította a népet a 105-ösön, amit sikerült korrekt módon kiszednem és kipróbálnom.

junius_ik.jpg

Sokat járt autópályán Budapestre ez a busz még 2021 első felében is, azóta távolsági tartalékként főleg Győr felé lehet vele találkozni.

junius_egyeb.jpg

Jó kis kínai cucc ez, de a Vágány utcában öttel gurult vele végig a sofőr, hogy ne essen szét. Így legalább könnyű volt kilőni.

Július

A nyár jelentős részét Balatonkenesén töltöttem, így főleg a környékbeli témákat fotóztam - azokat viszont elég sokat. Július-augusztusban valóságos parádét rendezett a Volánbusz a környéken a selejtsorra való buszok futtatásával, ez igen hálás fotótéma volt számomra. Született is róla külön poszt, és ahogyan akkor jósoltam, valóban az akkor fotózott buszok jó fele azóta már selejt. Ez át is vezet egy másik témához, júliusban kezdtek el megjelenni az SSM rendszámmezőbe kerülő Credo Econellek az utakon.

Veszprémbe és környékére is került pár példány, ezek egyikét már a második munkanapján sikerült kiszednem. A busz azóta is azt a fordát járja, természetesen már működő kijelzőkkel. julius_ik.jpg

256-os a Székesfehérvár-Balatonfüred járaton? Zseniális, imádom! A vonal egyébként a fent már említett Budapest–Balatonfüred megszüntetése után jött létre 8082-es vonalszámmal.

julius_egyeb.jpg

SSM-430 második munkanapja Balatonkenesén. Azóta is a 7323-as járat fordakocsija, érkezése előtt a fél selejtsor megfordult ezen a fordán pár héten belül.

Augusztus

Részben a fent említett témákkal szórakoztattam magam ekkor is, illetve megszülettek az első fotóim a BKV hibrid Volvóiról. Hát na, nem siettem el a dolgot. Jártam Prágában is a hónapban, de ott buszos képem szinte alig készült, és túl termékeny hónap volt ez ahhoz, hogy egy villamost lőjek el az évzáróba onnan.

augusztus_ik.jpg

Újabb nagy kedvencem a 8082-esről, hetekig járta a vonalat az ország utolsó 386-osa, de november óta ez is selejt.

augusztus_egyeb.jpg

Újszülöttnek minden vicc új, avagy 2021-ben felfedeztem ezeket a járgányokat is.

Szeptember

Ekkor utaztam - eddig - utoljára BKV-s Ikarus 260-assal, a hónap első pár napján a BPO-646 Óbudán segített be. Bizonyos szempontból ez akár az év képe is lehetne, mégsem teszem be az összefoglalóba, mert van már elég budapesti téma. Helyette egy nagyon régi pécsi hiányzómról készült fotó jön, a JLW-471 a hónap első felében egész sokat járt Pécs és Veszprém között - egyszer-egyszer jött a GBS-084 is, de arról mindig lecsúsztam, így az végül örökhiányzó maradt. Ez főleg azért bosszantó, mert ez a busz még két éve egyszer szembejött velem a 71-esen, de akkor úgy gondoltam, nem kell utána indulnom...

A másik kedvencem szeptemberből az SRD-371, ami a fehérváriak Balatonfőkajárra átjáró fordájára került. A buszt nem olyan egyszerű napos-ajtósban kilőni a Veszprém megyei szakaszon, erre csak a nyári időszámítás alatt van esély. 

szeptember_ik.jpg

Balatonvilágosnál sikerült jó szöget találni a járatra.

szeptember_egyeb.jpg

Valahol Füle és Balatonfőkajár között járunk, persze a kijelző nem működött.

Október

Idén legalább a Ferihegyi Ikarus-találkozót megrendezték, ezt nem vették el a járványra hivatkozva. Kerékpárral mentem ki Budapest másik végére, kemény vállalás volt, de végül nem csúsztam le a felvonulásról. Megérte a kirándulás: 7 hiányzó Ikarust fotóztam, köztük egy Skandináviából visszahozott háromtengelyes E98-ast.

Ebben a hónapban lőttem először új Inovellt, az SWW rendszámmal forgalomba álló pakkból két veszprémi kocsi lett meg - az egyik rögtön helyközi járaton.

oktober_ik.jpg

Nekem ez volt a kedvencem a találkozón.

oktober_egyeb.jpg

Mindkét veszprémi Inovell Kenesén lett meg, de ez lett a jobb és érdekesebb fotó - a másik a bajai fordakocsi.

November

A szokásaimnak megfelelően megint ebben a hónapban fotóztam a legkevesebbet. Olyannyira, hogy más Ikarust nem is tudtam volna választani, konkrétan ezt az egy trolit lőttem csak. Az egyéb típusok közül sem fotóztam olyan nagyon sokat, viszont a Hungexpón dolgoztam három napot egy rendezvényen, ekkor tűnt fel, hogy ott telephelyeznek a Volánbusz elektromos Citraói. Mivel ezek nem voltak külön elkerítve, így legálisan végig tudtam fotózni szinte az összes buszt, főleg, hogy korábban párat kilőttem forgalomban is a vadászati kiállítás és a pápalátogatás alatt. Persze így sincs meg mind a negyven.

november_ik.jpg

Novemberben ezt az egyetlen Ikarust fotóztam.

november_egyeb.jpg 

December

Ez a hónap a vártnál kicsit talán aktívabb lett. Monorra másztam el egy hiányzó Ikarusért, nem tudom, kinek és miért jutott eszébe a BHF-915-ből adventi attrakciót csinálni, de köszönet érte, nagy fogás volt ez nekem. Később még egy Ikarust lőttem a hónapban, nagyjából két év után lett meg az ELJ-936 Győrben, pedig kis túlzással havi egyszer járok a városban munka miatt. Sok időm persze soha nem volt kutatni, de most hatalmas mákkal lett meg a fizető övezet határánál, ahol parkoltam. Sajnos a téli fények miatt némi oszlopárnyék is vetült a buszra, ezért lett a monori fogás a hónap egyik fotója, de ugyanerről a győri látogatásról egy frissen forgalomba állt háromtengelyes Volvo azért befért ide - pedig minimális árnyék ezen is van, de az ELJ-hez képest ez semmi.

Ezeken kívül egyre inkább ráálltam a BKV-ra, először lőttem a jó egy éve forgalomba állt SKR rendszámos Conectókat, valamint a Futár alapján a 9-esre kiadott, sosemlátott dél-pesti csuklósokat fotóztam - lassan megvan a BKV MAN-flottájának fele.

december_ik.jpg

Hogy ez honnan és miért került elő...

december_egyeb.jpg

Még egy SWR is jutott az évre.

Buszfotós szemmel nézve ez egy jó év volt, valószínűleg nem lesz már olyan év, amikor ennél több hiányzó Ikarust tudok fotózni, és az újonnan forgalomba állt buszokat is egész szépen lövögettem legalább azokon a környékeken, amiken amúgy is megfordultam volna. Ezekkel nincs különösebb célom, sem az SRD-k, sem az SSM-ek esetében nem cél az összes kilövése, teljesen esélytelen lenne. Jövőre a kétezer BKV-s rendszám a cél, és persze amíg még vannak, azért az Ikarusokat is próbálom majd fotózgatni. Ja, és amit biztosan meg merek ígérni: 2022 végén is lesz évzáró poszt!

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr5216788196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziu9 2022.01.24. 10:44:19

A BHF-915-höz:
A dekoratőr monori, minden évben ő készíti a város adventi díszletét. Idén azt találta ki, hogy a busz lesz az ünnepi várakozás és lelki utazás szimbóluma, így a díszlet alapja. A jármű kiválasztása alapvetően véletlen, Ikarust keresett, és egy közös ismerősük ajánlotta végül a tulajdonost.
süti beállítások módosítása